Wzrost eksportu produktów w I kwartale 2014 r. - FirmyMiesne.pl portal informacyjno - handlowy o rynku mięsa i wędlin w Polsce i na świecie
FirmyMiesne - portal informacyjno - handlowy o rynku mięsa i wędlin w Polscei na świecie
Portal o rynku mięsa i wędlin
[zamknij] Szanowni Państwo, informujemy iż Translator Google może zniekształcać oryginalny tekst i powodować błędy komunikacyjne. W przypadku pytań prosimy o kontakt od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 16:00 pod numerem tel. 694 760 702 lub mailowo biuro@firmymiesne.pl

Partner główny portalu

Wzrost eksportu produktów w I kwartale 2014 r.

Od akcesji Polski do UE obroty towarami rolno-spożywczymi sukcesywnie rosną. Trend wzrostowy utrzymał się również w I kwartale 2014 r podaje ARR. W tym czasie wartość eksportu przekroczyła 5 mld euro i była o 7% wyższa niż w tym samym okresie 2013 r. Import ukształtował się na poziomie 3,6 mld euro, o niecały 1% wyższym niż przed rokiem. Dodatnie saldo wymiany produktami rolno-spożywczymi osiągnęło poziom 1,4 mld euro wobec 1,1 mld euro w I kwartale 2013 r.

Eksport

Na początku 2014 r. wzrósł (w porównaniu z I kwartałem 2013 r.) wolumen i wartość eksportu wielu produktów rolno-spożywczych, w tym zwłaszcza mleka i jego przetworów, ziarna zbóż i produktów zbożowych, tłuszczów roślinnych, mięsa drobiowego1, produktów paszowych oraz wyrobów cukierniczych. Pomimo mniejszego wolumenu, wzrosła wartość eksportu ryb2, warzyw2 oraz piwa i win.

Zmniejszenie eksportu w odniesieniu do I kwartału 2013 r. odnotowano w przypadku żywca, mięsa czerwonego3, tłuszczów zwierzęcych, owoców i ich przetworów, soków owocowych i warzywnych, ziemniaków oraz nasion roślin oleistych.

- struktura towarowa

W I kwartale 2014 r. (tak jak na początku roku poprzedniego) w strukturze towarowej polskiego eksportu rolno-spożywczego dominowało: mięso czerwone, produkty mleczarskie oraz tytoń i wyroby tytoniowe. Udział mięsa w wartości eksportu obniżył się jednak do 12% (z 13%), tytoniu do 7% (z 8%), a owoców do 6% (z 8%). Wzrósł natomiast udział produktów mleczarskich z 8% do 10% oraz wyrobów cukierniczych i przetworów zbożowo-mącznych (w obu przypadkach) z 6% do 7%.

O 1 punkt procentowy wzrósł także udział mięsa drobiowego z 5% do 6% oraz ziarna zbóż z 4% do 5%.

 

- struktura geograficzna

Towary rolno-spożywcze eksportowane z Polski w 77-78% są kierowane na rynek unijny. Naszym głównym partnerem handlowym pozostają Niemcy, do których w I kwartale 2014 r. sprzedano produkty rolno-spożywcze za 1,1 mld euro (1,0 mld euro rok wcześniej). Udział tego kraju w wartości polskiego eksportu tych produktów stanowił 23% wobec 22% w I kwartale 2013 r. Kolejnym odbiorcą (z udziałem 7%) była Wielka Brytania, do której wywieziono towary o wartości blisko 0,4 mld euro (wzrost o 2% w odniesieniu do I kwartału 2013 r.). Trzecie miejsce zajęła w bieżącym roku Francja, z wynikiem 0,3 mld euro, tj. o 11% wyższym niż przed rokiem. Tym samym Rosja zajęła czwarte miejsce, za Francją pomimo, że wartość eksportu do Rosji również istotnie wzrosła (o 3%). Na kolejnych miejscach uplasowały się Czechy, Włochy i Holandia. Spośród 17 głównych odbiorców polskiej żywności istotny spadek wartości eksportu odnotowano w przypadku Ukrainy (ze 115 mln euro w I kwartale 2013 r. do 96 mln euro w I kwartale 2014 r.).

 

1 Łącznie z podrobami.

2 Łącznie z przetworami.

3 Łącznie z podrobami i przetworami.

FirmyMiesne - portal informacyjno - handlowy o rynku mięsa i wędlin w Polsce i na świecie

Drogi Użytkowniku!

Wchodząc na stronę portalu FirmyMiesne.pl przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i dane dotyczące aktywności lub urządzeń użytkownika. Przetwarzamy Twoje dane także w przypadku gdy: rejestrujesz się na portalu FirmyMiesne.pl, chcesz dodać ogłoszenie do Giełdy Mięsnej lub chcesz zamówić usługi online. W przypadku gdy dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, są traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administrator danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania znajdziesz w Polityce Prywatności klikając tutaj. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci prawo do poprawienia danych, ograniczenia przetwarzania, żądania usunięcia danych, przeniesienia danych. Szanujemy Twoja decyzję. Jeśli masz zastrzeżenia w tej kwestii wyślij nam informację na adres biuro@firmymiesne.pl

Proszę kliknij w przycisk "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług portalu FirmyMiesne.pl, w tym ze stron internetowych i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "komputerowej", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach Cookiem. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.