Remigiusz Zagraba: Jakie są najważniejsze kierunki rozwoju Intermarché w Polsce na najbliższe lata?
Paweł Wardziński: Naszą misją jest bycie ulubionym supermarketem Polaków. Aby to osiągnąć muszą być spełnione cztery warunki: zapewnienie klientom niskich cen, świeżości, odpowiedniego wyboru i bliskości. W realizacji trzech pierwszych elementów jesteśmy mocno zaawansowani. Stawiamy na bogatą ofertę produktów świeżych, w tym rozbiór mięsa na miejscu w sklepie, własne wędzarnie, produkty świeżo pakowane na miejscu oraz rozwijającą się ofertę garmażeryjną. Stawiamy też na lokalność. Każdy z przedsiębiorców Intermarché zna najlepiej swój rynek, swoich klientów i w odpowiedzi na ich oczekiwania oferuje produkty od lokalnych dostawców. Jako supermarket oferujemy klientom szeroki wybór produktów, w tym produktów marki własnej z liczbą ponad 2000 referencji. Z roku na rok poprawiamy swoje pozycjonowanie cenowe. To, na czym obecnie się skupiamy to zwiększenie punktów dotarcia do konsumenta, a tym samym poprawa naszej dostępności. Dlatego tak ważny jest dla nas rozwój i zwiększanie zasięgu działania.
R.Z.: Czy mogą Państwo zdradzić, w jakich regionach planowane są nowe otwarcia sklepów?
P.W.: Intermarché rozwija działalność na terenie całej Polski. Nasze supermarkety funkcjonują zarówno w większych, jak i mniejszych miejscowościach, gdzie dostrzegamy największy popyt na naszą ofertę. Skupiamy się na różnych regionach, aby jak najlepiej odpowiadać na potrzeby lokalnych rynków.
R.Z.: Jakie miejsce w strategii Intermarché zajmuje kategoria mięsa i wędlin?
P.W.: Wyróżnikiem sieci Intermarché są produkty świeże, w tym kategoria mięsa i wędlin. Jak już wspomniałem, własne wędzarnie, produkcja wyrobów własnych metodą rzemieślniczą, rozbiór mięsa na miejscu, bogata oferta garmażeryjna to elementy, które wyróżniają nas na rynku i które przede wszystkim, są doceniane przez naszych klientów. Warto zaznaczyć, że produkcja wyrobów metodą rzemieślniczą jest z roku na rok coraz rzadziej spotykana na rynku, dlatego traktujemy to jako nasz atrybut, mający niebagatelne znaczenie w strategii sieci Intermarché.
R.Z.: Jakie działania podejmujecie Państwo, by zapewnić wysoką jakość produktów mięsnych?
P.W.: Nasze mięso pochodzi w większości z półtusz wieprzowych i ćwierci wołowych rozbieranych na miejscu w sklepie, dzięki czemu gwarantujemy świeżość, a tym samym lepszą jakość oferowanego klientom mięsa i produkowanych wędlin. Ponadto, w przypadku produktów własnych jesteśmy pod stałym nadzorem weterynaryjnym, dzięki czemu jest zapewniona pełna kontrola w całym procesie produkcyjnym. W kontekście produktów brandowych kontrolę tę zapewnia producent oraz dostawca, a z naszej strony dział jakości, który weryfikuje, kontroluje i sprawdza towar przyjmowany do magazynu, zanim trafi na nasze półki sklepowe.
R.Z.: Czy współpracujecie z lokalnymi dostawcami mięsa? Jak wygląda taki model współpracy?
P.W.: Model franczyzowy oferowany przez sieć Intermarché zakłada dużą niezależność zrzeszonych w niej przedsiębiorców. Jednym z jej elementów jest realny wpływ na oferowany w danym sklepie asortyment, poprzez możliwość współpracy przedsiębiorców z lokalnymi dostawcami czy producentami. I tak jest również w przypadku mięsa. Nasze sklepy większość surowca mięsnego kupują od regionalnych zakładów mięsnych, znanych i cenionych przez lokalną społeczność, co jednocześnie powoduje wzrost zaufania wśród naszych klientów do produktu gotowego.
R.Z.: Jakie zmiany w preferencjach klientów w zakresie mięsa obserwujecie w ostatnich latach ?
P.W.: Oprócz dań gotowych, które cieszą się coraz większą popularnością klienci wybierają mięso jako półprodukt, do szybkiego przyrządzenia w domu. Poza tym obserwujemy rozwój sprzedaży w segmencie wołowiny, którą Polacy zaczynają od kilku lat mocniej doceniać.
R.Z.: Czy planowane są nowe inwestycje w zakresie rozwoju działów tradycyjnych, jak np. stoiska mięsne z obsługą?
P.W.: Nasze działy tradycyjne to nasze oczko w głowie, więc nieustannie nad nimi pracujemy. W ostatnich latach rozszerzamy również dostępność produktów garmażeryjnych własnej produkcji, które są poszukiwane przez naszych konsumentów. Równolegle dla klientów niezwykle ceniących czas rozwijamy również strefę samoobsługowej, w której można kupić nasze świeżo pakowane produkty.
R.Z.: Jakie znaczenie dla Państwa strategii ma rozwój marek własnych w kategorii mięsnej?
P.W.: Rozwój Marek Własnych w kategorii mięsnej ma dla nas znaczenie strategiczne. Intermarché to sieć, która buduje swój wizerunek i tożsamość głównie przez postrzeganie w kategoriach świeżych, a blisko 50% całego obrotu w sklepach realizowane jest właśnie na tych kategoriach. Dlatego też dużą uwagę zwracamy na obecność produktów Marki Własnej w kategorii mięsnej. Mamy specjalne brandy, pod którymi kreujemy produkty pod Marką Własną: "Dobre z Farmy" - dla mięsa oraz "Prosto z Wędliniarni" - dla wyrobów wędliniarskich. Oba te brandy są elementami spójnego systemu marek, które stosujemy w kategoriach "świeżych". W przyszłości planujemy dalszy rozwój obecności produktów Marki Własnej w kategorii mięsnej.
R.Z.: Jakie innowacje (np. w zakresie pakowania, logistyki, asortymentu) wprowadzacie Państwo w dziale mięsnym?
P.W.: Wprowadzamy produkty "świeżo pakowane", o czym już wspomniałem. Są to wędliny w kawałkach i plastrach w opakowaniu VAC oraz elementy mięsne i drobiowe pakowane w bezpiecznej atmosferze MAP.
R.Z.: Czy obserwujecie zmiany w oczekiwaniach konsumentów względem produktów mięsnych? Jak na nie odpowiadacie?
P.W.: Celem sieci Intermarché jest zapewnienie klientom bardzo szerokiego wyboru produktów. Rozwijamy nasz asortyment pod kątem oczekiwań i potrzeb klientów. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się nasze propozycje dań gotowych ciepłych i garmażu zimnego, przygotowanych na bazie wyrobów własnych: devolay, kotlety mielone, gołąbki, golonki, karkówki czy krokiety, pierogi, naleśniki, itp. Klienci wybierają też wysoką jakość gotowych wędlin z naszych wędzarni. Cieszymy się, że to akurat nasze własne wyroby tak dobrze oceniane są przez klientów, dlatego cały czas dokładamy starań, by tę ofertę rozszerzać.
R.Z.: Czy mogą Państwo pochwalić się jakimś szczególnym sukcesem lub projektem w kategorii mięsnej z ostatniego roku?
P.W.: Trzeci rok z rzędu sklepy Intermarché otrzymują nagrody w konkursie “Produkty najwyższej jakości w przemyśle mięsnym”, który jest organizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. W 2025 aż 4 placówki sieci: w Środzie Wielkopolskiej, Dębnie, Knurowie i Śremie zostały ocenione, a ich wyróżnione produkty własne mogą być oznaczone znakiem towarowym „Produkt najwyższej jakości”. Cieszymy się, że jako sieć, która pioniersko na polskim rynku wprowadziła do swoich punktów sprzedaży wędzarnie oraz własny rozbiór mięsa, zostajemy wyróżnieni w kategoriach, które stanowią o naszej przewadze konkurencyjnej.
R.Z.: Dziękuję za rozmowę.
P.W.: Dziękuję.





















