Jak sprzedawać wędliny w galeriach handlowych, czyli…
WYMAGANIA SANITARNE DLA OBIEKTÓW TYMCZASOWYCH
Sprzedaż produktów mięsnych stanowi w dzisiejszych czasach ogromne wyzwanie. Najważniejszym celem jest dotarcie do jak najszerszej liczby odbiorców przy zachowaniu wszelkich warunków sanitarnych koniecznych do utrzymania najwyższej jakości produktów. Czy da się to połączyć?
Otóż producenci przetworów mięsnych, którzy znają oczekiwania rynku i pragną iść z duchem czasu mogą skorzystać z rozwiązania jakim są obiekty tymczasowe najcześciej zlokalizowane w centrach handlowych na pasażach. Są to obiekty, które nie są trwale związane z gruntem bądź nie pozostają w jednym miejscu dłużej niż 120 dni.
Dużym udogodnieniem dla producentów chcących otworzyć obiekt tymczasowy jest fakt, że nie podlegają regulacji przez prawo budowlane i w większości przypadków wystarczające jest zgłoszenie budowy obiektu tymczasowego do właściwego Starostwa lub Urzędu Miasta. W dzisiejszych czasach bardzo popularne są zakupy w galeriach handlowych, dlatego są one doskonałym miejscem na umieszczenie obiektu tymczasowego i zdobycie szerokiego grona odbiorców bez konieczności załatwiania bardzo wielu formalności.
Najważniejsze kryteria, które należy spełnić są związane z utrzymaniem odpowiedniej czystości takiego obiektu. Lokalizacja, konstrukcja i utrzymanie czystości oraz stanu technicznego muszą być takie, aby uniknąć zanieczyszczenia, należy zabezpieczyć taki obiekt również przed zwierzętami i insektami.
Nie podlega dyskusji, iż pracownicy muszą mieć zapewnione warunki do higienicznego: mycia i suszenia rąk, przechowywania odzieży roboczej i osobistej, środków czystości, sprzętu porządkowego oraz korzystania z sanitariatu i toalety (nie publicznej). Państwowa Inspekcja Sanitarna dopuszcza rozwiązanie polegające na używania do powyższych celów zaplecza właściciela obiektu lecz potrzebana jest stosowna umowa.
Z tegoż samego powodu, czyli ze względu na specyficzne warunki działalności nie jest wymagany dostęp do wody bieżącej w obiekcie. Warunkiem jest jednak zapewnienie odpowiedniej ilości gorącej i zimnej wody pitnej.
Okazuje się, że podczas tworzenia powierzchni mających kontakt z żywnością duże znaczenie ma walor praktyczny. Powierzchnie te muszą być w dobrym stanie oraz łatwe do czyszczenia i dezynfekcji. Dlatego też preferowane są w tej kwestii powierzchnie: gładkie, zmywalne, odporne na korozję i wykonane tworzyw nietoksycznych. Można używać innych materiałów pod warunkiem, że spełniają podstawowe kryteria i można to udowodnić przed właściwymi organami. Także surowiec, z którego wykonane są narzędzia pracy oraz sprzęt musi być łatwy w utrzymaniu oraz odporny na korozję. Czyszczenie i dezynfekcja takiego sprzętu także powinny odbywać się w odpowiednich warunkach. Wszystie materiały, urządzenia i sprzęt powinny posiadać odpowiednie certyfikaty.
Nie ulega wątpliwości, że jedne z najważniejszych wymagań sanitarnych dotyczą przechowywania mięsa i wędlin. Muszą one być składowane w odpowiednich warunkach chłodniczych, posegregowane oraz w sposób umożliwiający monitorowanie temperatury i jej zapisywanie.
Należy zadbać odpowiednio o utylizację niejadalnych substancji i odpadków. Wymagana jest podpisana umowa z firmą specjalizującą się w unieszkodliwianiu odpadów spożywczych. Zarówno płynne i stałe, powinny być przechowywane oraz usuwane w higienicznych warunkach. Do przechowywania najlepiej posłużą specjalnie skonstruowane, utrzymane w dobrym stanie, szczelnie zamykane pojemniki. Istotne jest, aby utylizacja odpadków odbywała się w taki sposób, aby nie stanowić bezpośredniego lub pośredniego źródła zanieczyszczenia.
Obiekty tymczasowe podlegają zatwierdzeniu i wpisowi do rejestru zakładów podlegających urzędowej kontroli organów Państwowego Inspektoratu Sanitarnego. Należy pamiętać o złożeniu wniosku na 14 dni przez zamiarem rozpoczęcia planowanej działalności. W przypadku obiektu tymczasowego właściwym organem jest Powiatowy Inspektorat Sanitarny ze względu na miejsce wykonywania działalności.
Spełnienie powyższych wymagań sanitarnych w połączeniu z wysokiej jakości produktami gwarantuje sprawne działanie punktu handlowego jak również buduje pozytywny wizerunek firmy.
Jeśli są Państwo zaintersowani takim stoiskiem prosimy o kontakt 606 734 995.
Źródło
Podstawy prawne:
1. Rozporządzenie (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych (Dz. Urz. UE L 139 z 30 kwietnia 2004 r. z późn. zm.)
2. Rozporządzenie (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt (Dz. Urz. UE L 191 z 30 kwietnia 2004 r. z późn. zm.),
3. Ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z 2010r. Nr 136, poz. 914 z późn. zm.).