Zakupy można przeprowadzać w sposób mniej lub bardziej świadomy. Ten mniej świadomy najczęściej polega na tym, że wchodzimy do pierwszego lepszego sklepu, wybieramy towar pierwszy z półki i mamy nadzieję, że los nam sprzyja. Jeśli jednak chodzi o towar tak specyficzny jak mięso, to lepiej, by zakupy były bardziej świadome.
Hipermarkety, supermarkety, dyskonty
Tutaj robi zakupy zdecydowana większość Polek i Polaków. Powód? Duży wybór, niskie ceny oraz długi czas otwarcia (nawet niekiedy całodobowo). Oprócz mięs i wędlin paczkowanych, nierzadko trafiają się firmowe stoiska ze świeżymi produktami. Dodatkowym magnesem są częste promocje.
Małe sklepy spożywcze
Wybór produktów jest znacznie mniejszy i czasem trzeba po prostu „brać, co dają”. Dostawy na ogół nie są codzienne. Często też zmieniają się dostawcy, a wraz z nimi asortyment. Ceny są zazwyczaj nieco wyższe niż w hipermarketach, ale można zaprzyjaźnić się ze sprzedawczynią i dostawać zawsze lepsze kąski.
Branżowe sklepy mięsne
Wymierający powoli gatunek. Duży wybór, stosunkowo niskie ceny i często krótki czas otwarcia. Zazwyczaj codzienne dostawy (jak nie od jednego dostawcy, to od drugiego).
Firmowe sklepy i stoiska
Ich zaletami są promocyjne ceny oraz reprezentatywny wybór produktów. Jedne z najkorzystniejszych miejsc do robienia zakupów mięsnych.
Stoiska bazarowe
Często znajdziemy tam produkty z EKOgospodarstw lub też „prosto od chłopa”, czyli smaczne, zdrowe, ale… tu lepiej mieć zaufanego sprzedawcę, gdyż na stoiskach zazwyczaj brak chłodziarek, a produkty na ogół nie posiadają metki z datą przydatności do spożycia.
Złożona struktura rynku oferuje konsumentom wiele możliwości. Dlatego warto korzystać ze wszystkich i w każdej z nich odnaleźć najkorzystniejsze atuty.
Źródło:
Nieprzebrane zasoby własnej inwencji twórczej autora.