Czy konsument ma prawo reklamować zakupione mięso i wędliny? W jakich przypadkach jest to możliwe, a kiedy nie ma takiego prawa?
Powyższe prawo przysługuje konsumentowi.
Wcześniej obowiązujące regulacje, korzystniejsze dla przedsiębiorców, zostały uchylone. Dotychczas funkcjonowało w obrocie prawnym Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 stycznia 2003 r. w sprawie terminów zawiadomienia sprzedawcy o stwierdzeniu niezgodności towaru żywnościowego z umową (Dz.U.2003.31.258 z dnia 24.02.2003), które nakładało na kupującego obowiązek niezwłocznego zawiadomienia sprzedawcy o stwierdzeniu niezgodności towaru z umową, nie później niż w terminie trzech dni. Dodatkowo takie zawiadomienie winno nastąpić nie później niż przed upływem daty minimalnej trwałości towaru lub terminu jego przydatności do spożycia.
Obecnie jednak te regulacje zostały uchylone przez Ustawę z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U.2017.683, t.j. z dnia 30.03.2017 z późn. zm.), która nie zawiera takich zapisów, i w tym zakresie obowiązują już przepisy ogólne Kodeksu cywilnego. W mojej ocenie, aby skutecznie reklamować tego rodzaju produkt, kupujący winien jednak mimo wszystko zmieścić się w ramach terminu przydatności do spożycia albo daty minimalnej trwałości wynikających z oznakowania produktu.
Powyższe opracowanie ma charakter jedynie informacyjny, mający na celu poszerzanie świadomości prawnej czytelników. Należy pamiętać, że celem uzyskania fachowej pomocy prawnej i rzetelnej porady dotyczącej konkretnej sprawy z uwzględnieniem jej specyfiki oraz indywidualnego charakteru należy udać się do profesjonalisty w osobie adwokata lub radcy prawnego.
Adwokat Szymon Dubel, www.adwokat-dubel.pl, www.facebook.com/adwokatdubel