Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w czerwcu 2019 r.: mdm +7,5% , rdr +9,4%.
W analogicznym okresie 2018 roku dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych rdr wyniosła 6,9%.
Wyższe obroty sklepów w odniesieniu do tych z maja to zasługa rekordowo wysokich jak na czerwiec temperatur, które skutkowały większym popytem na lody, napoje czy piwo. W analizowany okresie liczba paragonów, na których pojawiły się napoje bezalkoholowe, wzrosła w zestawieniu z chłodnym majem o 30%, przy czym w przypadku wody butelkowanej wzrost wyniósł ponad 60%. Hitem czerwcowych paragonów w sklepach małego formatu były lody – ich sprzedaż zarówno w ujęciu wartościowym, jak i w liczbie transakcji była ponad dwa razy wyższa niż w maju. W czerwcu 2019 r. lody pojawiały się na 9% wszystkich paragonów w sklepach małoformatowych, natomiast napoje występowały aż na 30% paragonów.
Wraz ze wzrostem temperatur zwiększył się też popyt na piwo – w czerwcu wydatki na tę kategorię były o 28% wyższe niż w maju, przy czym największe wzrosty odnotowało piwo bezalkoholowe (wartość jego sprzedaży była ponad dwa razy wyższa niż w maju). Warto zwrócić uwagę, że w czerwcu warianty bez procentów odpowiadały już za ponad 5% wartości sprzedaży piwa. Czerwcowe upały nie sprzyjały natomiast sprzedaży m.in. wódek (liczba paragonów z tą kategorią była o ponad 10% niższa niż w maju) oraz słodyczy czekoladowych.
Tegoroczny czerwiec był także cieplejszy niż czerwiec 2018 r. dlatego w ujęciu rdr, największe wzrosty zarejestrowały kategorie wrażliwe na pogodę takie jak napoje czy lody. W ostatnim miesiącu klienci sklepów małoformatowych częściej kupowali i więcej wydawali na najważniejsze dla małego formatu kategorie, czyli piwo i papierosy. Do wysokiego wzrostu obrotów sklepów małoformatowych w ujęciu rdr przyczyniły się głownie rosnące ceny żywności.
Z danych CMR i PIH wynika, że w czerwcu br. średnia wartość paragonu w sklepach małoformatowych wyniosła 14,69 zł, czyli o blisko 1% mniej niż w maju 2019 r. i aż o 7,1% więcej niż w 2018 roku.
Sprzedaż w czerwcu w supermarketach 301-2500 m2 z wyłączeniem dyskontów stanowiła: -2,1% mdm, -1,1% rdr.
Źródło: Polska Izba Handlu
Partner portalu