Dlaczego konsumenci zmieniają sklep mięsny?
Powodów takiej decyzji z pewnością jest wiele, jednak z naszych obserwacji i długoletniego doświadczenia, przedstawimy Państwu najczęstsze przyczyny, które powodują, że klienci odchodzą do konkurencji. Możemy wyodrębnić dwie sytuacje, które mogą mieć miejsce. Pierwsza to spontaniczna decyzja, podyktowana daną chwilą i mogą się na nią składać takie przyczyny jak:
-atrakcyjna promocja w konkurencyjnym sklepie
Najbardziej przyciągają klientów promocje mięs, takich jak: schab, filet z kurczaka, łopatka, karczek, ćwiartka z kurczaka. Jeśli konkurencja dobrze komunikuje swoje promocje, w której główną rolę odgrywają właśnie wymienione elementy mięs, to jest duże prawdopodobieństwo, że nasz stały klient może się skusić. Jedną z tendencji dzisiejszych konsumentów jest właśnie brak lojalności. Klient potrzebuje dzisiaj dostać produkt szybko i w najlepszej cenie!
- godziny otwarcia i miejsce
Kolejnym czynnikiem mogą być godziny otwarcia, gdyż wielu konsumentów jest zabieganych i spędzają w pracy coraz więcej czasu. W związku z tym zrobią zakupy w tym sklepie, który będzie dla nich dostępny w godzinach popołudniowych, blisko trasy, którą podążają i np. z parkingiem.
- unikatowe gatunki mięs i wędlin
Obecnie klienci coraz więcej eksperymentują w kuchni i jeżdżą po świecie, dlatego w wolnej chwili chcą przywołać wspomnienia z odwiedzanych miejsc, szukają więc jagnięciny, baraniny różnego rodzaju steku np.: Ribeye, T-bone, Brisket i inne. Warto wziąć pod uwagę, że coraz więcej osób prowadzi różnego rodzaju diety.
- długa kolejka
Klienci są bardzo niecierpliwi i coraz mniej czasu poświęcają na zakupy. Dlatego, jeśli w sklepie jest powolna obsługa lub długa kolejka spowodowana, to klient może nie chcieć czekać, tylko postanowi zrobić szybkie zakupy u konkurencji. Warto jednak wziąć pod uwagę, że kolejka jest ważniejsza niż jej brak, dlatego każda kolejka jest wskazana, byle klient nie czekał zbyt długo i się nie nudził;
- polecenie sklepu konkurencji przez znajomych, sąsiadów
Marketing szeptany to bardzo silne narzędzie w sprzedaży. Jeśli nasz klient, nawet ten najbardziej zadowolony usłyszy lub przeczyta pozytywną rekomendację o sklepie konkurencyjnym, to jest duża szansa, że skorzysta i zechce sprawdzić. Druga decyzja tzw. świadoma zmiana polega na zupełnej rezygnacji z zakupów w danej placówce handlowej. Spowodowana jest ona stałą zmianą, na którą najczęściej wpływ mogły mieć takie aspekty jak:
- obojętność sprzedawcy
Ekspedientka czy też ekspedient to według opinii wielu osób najmocniejszy punkt, każdego sklepu. Jeśli sprzedawca jest niemiły, niezaangażowany, opryskliwy i lekceważący klientów to możemy być niemal pewni, że stracimy klientów na stałe, gdyż wzorowa obsługa klienta to dzisiaj standard;
- nieporządek, nieład i brud w sklepie oraz niezadbana sprzedawczyni lub sprzedawca
Większość klientów jest wzrokowcami i z całą pewnością widok śmieci, brudnych desek do krojenia, noży i szyb w ladzie nie będzie sprzymierzeńcem, a wręcz odstraszaczem. Nie wspominając już jaki efekt może przynieść widok zaniedbanego sprzedawczyni lub sprzedawcy, który podaje produkt bez rękawiczki lub rękoma z pierścionkami czy brudnymi i niezadbanymi paznokciami.
- nieświeży towar i nieporządek w ladzie
Tak jak wcześniej zostało wspomniane, konsumenci są wzrokowcami. Według wielu badań świeżość mięsa i wędlin oraz jego wygląd są kluczowymi czynnikami zakupowym. Dlatego ekspozycja i sprzedaż nieświeżych lub nieświeżo wyglądających produktów, to jeden z głównych powodów odpływu klientów. Dobrym rozwiązaniem jest każdego dnia popatrzeć na ladę i zadać sobie pytanie, czy kupiłabym / kupiłbym te produkty?
- zła jakość produktów
Klienci dzisiaj są bardziej świadomi tego, co kupują i jedzą. Skrupulatnie czytają etykiety i dopytują sprzedawcy, jaki jest skład wędliny, jaka zawartość mięsa, czy są konserwanty i kto jest producentem. Produkty, które sprzedajemy, świadczą przede wszystkim o firmie i osobach polecających, dlatego, jeśli w składzie wędlin znajdują się MOM, a na etykiecie wymienione są tajemniczo brzmiące nazwy, to można się spodziewać, że nasi klienci będą odchodzić. Dzisiaj w modzie jest jak najkrótszy skład i jak największa zawartość mięsa w mięsie.
- zbyt wysokie ceny
Oczywiste jest, że za dobry towar trzeba zapłacić więcej, ale nieuzasadnione wysokie ceny mogą zniechęcać klientów do zakupu i do opuszczania sklepu. Dlatego cena musi być adekwatna do jakości, a atuty na każdym przysłowiowym kroku podkreślane, aby klient był świadomy, za co płaci więcej.
Innymi i niemniej ważnymi powodami są: zbyt mały wybór produktów, lokalizacja — te najbardziej pożądane to obecnie centralne miejsca w osiedlach mieszkaniowych, targowiska, aleje i centra handlowe, czyli tam, gdzie jest klient i czuje się on wygodnie, warto też pomyśleć o parkingu, który jest przez wielu klientów wymieniany jako konieczny. Ponadto zbyt długie oczekiwanie, brak fachowej i merytorycznej wiedzy o produktach, godziny otwarcia, tutaj warto zwrócić uwagę na to, że wiele osób pracuje do późnych godzin popołudniowych. Niezachęcający wygląd sklepu z zewnątrz i ponure okno wystawowe, brak cen, brak dostępności składów, słabe i niedostateczne oświetlenie, nieatrakcyjny wygląd sklepu wewnątrz, brak opinii w internecie lub złe opinie.
Jeśli uda się Państwu wdrożyć, choć część najważniejszych aspektów i zadbać o nie z największą pieczołowitością oraz wyeliminować wszystkie negatywne, to będziecie mogli się cieszyć z obecności i zadowolenia obecnych klientów, a także pozyskać nowych.