Krajowa Rada Drobiarstwa - Izba Gospodarcza aktywnie poszukuje kolejnych rynków zbytu dla polskiego drobiu. Na przełomie stycznia i lutego do Polski przyjechała delegacja inwestorów ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Producenci zrzeszeni w KRD-IG liczą na zainteresowanie ze strony zamożnych konsumentów z krajów arabskich oraz sektora HoReCa.
Wizyta gości ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich została zorganizowana w ramach koordynowanej przez KRD-IG akcji "Europejski drób - w jakości siła". Kampania dotyczy drobiu produkowanego w systemie jakości QAFP. Działania informacyjno-promocyjne prowadzone są na rynkach ZEA, Wietnamu, a także Chin wraz z Hongkongiem. Akcja potrwa do lutego 2019 roku.
Zjednoczone Emiraty Arabskie to kraj, w którym dominują młodzi konsumenci o bardzo wysokiej w skali świata sile nabywczej i stosunkowo niewielkich tendencjach do oszczędzenia, co powoduje wysokie wydatki na konsumpcję. Mieszkańcy ZEA chętnie kupują produkty premium, głównie nowinki technologiczne znanych światowych marek, co przekłada się również na wybory w zakresie żywności.
Wśród kanałów dystrybucji w ZEA dużą rolę odgrywa HoReCa ze względu na wzrost popularności turystyki i lokalny model żywieniowy. W przypadku sprzedaży detalicznej eksporterzy najczęściej korzystają z usług pośredników: lokalnych importerów, którzy za pomocą hurtowni dystrybucyjnych dostarczają produkt na półkę. Można zaobserwować tendencję do skracania tej ścieżki i dostarczania towaru bezpośrednio do odbiorcy detalicznego poprzez coraz lepiej wyposażonych w zaplecze chłodnicze i transportowe importerów.
KRD-IG podkreśla, że Emiraty są nie tylko doskonałym punktem wyjścia na bogate rynki Zatoki Perskiej, ale stały się również centrum kontaktów biznesowych z Afryką, krajami Bliskiego Wschodu i Azji Wschodniej, w tym Chinami.
Najistotniejszą cechą drobiu sprowadzanego z zagranicy na rynek ZEA jest certyfikat Halal potwierdzający, że produkcja drobiu nastąpiła z poszanowaniem zasad narzuconych przez islam. Zasady certyfikacji Halal zostały opracowane i przyjęte na poziomie rządowym, przez co mają charakter obowiązujących przepisów dotyczących łańcucha produkcji.
Lokalna produkcja w dużych sieciach handlowych sprzedawana jest w formie świeżej schłodzonej, zaś importowane mięso najczęściej jako produkt mrożony. Mniejsze sklepy spożywcze koncentrują się na produktach drobiowych importowanych: mrożonych elementach kurczęcych i całych tuszkach.
Źródło: Krajowa Rada Drobiarstwa