Prowadząc sklep czy też stoisko mięsne, każdy właściciel stoi przed wielkim i trudnym wyzwaniem. Dzisiaj, aby przetrwać na rynku trzeba, wznieś się ponad przeciętność, a w przypadku chęci rozwoju trzeba być kreatywnym i innowacyjnym, oczywiście z umiarem, bo Polki i Polacy cenią tradycję!
Wiele badań pokazuje, że Polacy najchętniej kupują mięso i wędliny w specjalistycznych sklepach mięsnych, choć rola dyskontów z każdym rokiem rośnie. Właściciele sklepów mięsnych, jeśli chcą przynajmniej utrzymać się na rynku, powinni zaproponować ciekawszą propozycję, dzięki czemu mogą zdobyć przewagę konkurencyjną.
Obecny kształt sklepu mięsnego będzie się zmieniał i ten proces się już rozpoczął, ale firmy, które zainicjują zmiany i będą je wdrażać, mogą zacząć się rozwijać i przyciągać nowe generacje klientów, którzy są dużo bardziej wymagający niż BB czy X.
To, co z pewnością wyróżni specjalistyczny sklep w XXI w. to ciekawa i różnorodna oferta mięsa i wędlin oparta na wysokiej jakości, i jak najświeższe - najlepiej jeszcze gorące. Taka propozycja asortymentowa powinna być przede wszystkim różnorodna i nie powinno zabraknąć w niej wieprzowiny, wołowiny, cielęciny, kurczaka, indyka, gęsiny, kaczki czy też jagnięciny. Oczywiście nie muszą być one wszystkie dostępne codziennie w sprzedaży, ale warto komunikować klientom ich dostępność w poszczególne dni z wyprzedzeniem.
Jednym z najważniejszych aspektów, a nawet najważniejszym i decydującym w ogromnej mierze o porażce czy sukcesie sklepu jest obsługa. To dzięki profesjonalnemu personelowi można z powodzeniem rozwijać sklep, powodować zadowolenie klientów i kreować pozytywny wizerunek placówki handlowej. Jak zatrudniać i przygotować pracowników obsługi klienta opowiemy w kolejnych odcinkach z serii „Sklep mięsny wizytówką polskiej branży mięsnej w XXI w.".
Kolejnym ważnym czynnikiem jest propozycja wartości, czyli to coś, co wyróżni sklep mięsny i jest konkretną korzyścią dla klientów, a może to być np. prozdrowotny produkt, innowacyjna obsługa klientów, specjalne opakowanie, atrakcyjna cena przy zachowaniu najwyższej jakości, wygoda robienia zakupów, dostępność, wydłużone godziny otwarcia. Propozycji wartości może być kilka, ważne jest, aby spełniać dane obietnice.
Lokalizacja i wystrój sklepu może opowiadać historię i powoduje pierwsze wrażenie, buduje wizerunek, zaufanie i markę sklepu. Dobrze jest popatrzeć na sklep z zewnątrz i wewnątrz i zadać sobie ważne pytanie, czy zrobiłabym / zrobiłbym tutaj zakupy? Dobrze jest też odwiedzić sklepy konkurencji, aby przeprowadzić tzw. benchmarking.
Warto podkreślić, że specjalistyczny sklep mięsny w XXI w. to nie tylko punkt sprzedaż mięsa i wędlin, to coś znacznie więcej.
Może miejsce spotkań sąsiadów przy wspólnym śniadaniu, obiedzie czy kolacji ? Może ciekawe eventy, zabawy, konkursy czy też warsztaty? Ograniczeniem może być tylko wyobraźnia, a pewne jest to, że sklep mięsny w standardowej formie nie będzie interesujący dla wielu konsumentów!