WedÅ‚ug wstÄ™pnych danych GUS w 2016 roku wartość eksportu artykuÅ‚ów rolno-spożywczych wyniosÅ‚a 24 182 mln EUR, co oznaczaÅ‚o wzrost o 1,2% w stosunku do poprzedniego roku.
W strukturze tego eksportu udziaÅ‚ paÅ„stw UE w porównaniu do 2015 roku spadÅ‚ z 82,3% do 81,3%.
W 2016 roku tradycyjnie, najwiÄ™cej artykuÅ‚ów rolno-spożywczych sprzedano do Niemiec (22,6% wartoÅ›ci). GÅ‚ównie byÅ‚y to: ryby wÄ™dzone (9%), miÄ™so drobiowe (8%).
Na drugim miejscu wÅ›ród odbiorców polskich produktów rolno-spożywczych znalazÅ‚a siÄ™ Wielka Brytania (9%). W 2016 roku sprzedano na ten rynek towary o wartoÅ›ci 2 149 mln EUR, a wzrost
w porównaniu z poprzednim rokiem byÅ‚ istotny i wyniósÅ‚ 5,6%. EksportowaliÅ›my gÅ‚ównie czekolady
i wyroby zawierających kakao (13%), mięso drobiowe (11%), wyroby piekarnicze i cukiernicze oraz mięso przetworzone i solone (6,5%).
Na trzeciej pozycji znalazÅ‚a siÄ™ Republika Czeska (6,7%), gdzie sprzedano gÅ‚ównie olej rzepakowy (14%), miÄ™so drobiowe (8,4%). Odnotowano m.in. wzrost wartoÅ›ci eksportu karmy dla zwierzÄ…t
o 35%.
Na czwartym miejscu wÅ›ród najwiÄ™kszych odbiorców polskich towarów rolno-spożywczych znalazÅ‚a siÄ™ Holandia (5,6%). Kolejne miejsca wÅ›ród ważniejszych odbiorców artykuÅ‚ów rolno-spożywczych zajęły: WÅ‚ochy – 1 327 mln EUR, Francja – 1 237 mln EUR, SÅ‚owacja - 707 mln EUR oraz WÄ™gry - 621 mln EUR.
ŹródÅ‚o: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi