Firma Mondelez zainicjowała nowy program Harmony, w ramach którego do produkcji ciastek wykorzystuje się pszenicę otrzymaną w sposób przyjazny dla środowiska. Troskę o naturę oraz rozsądne wykorzystywanie jej zasobów zwraca uwagę coraz większa liczba producentów z branży spożywczej. O wyzwaniach sektora spożywczego, w tym firm z segmentu słodyczy opowiada Andrzej Gantner, dyrektor generalny i wiceprezes Polskiej Federacji Producentów Żywności. W opinii Andrzeja Gantnera jednym z najistotniejszych wyzwań przed którymi stoją producenci żywności w Polsce, Unii Europejskiej i na całym świecie są zmiany klimatyczne oraz degradacja środowiska naturalnego.
– Przemysł spożywczy tuż po transporcie i przemyśle energetycznym ma największy wpływ na środowisko i zużycie zasobów zarówno poprzez uprzemysłowione procesy przetwórcze, jaki i fakt, że kupuje ok. 70% wszystkich surowców rolnych, przy produkcji których wykorzystywane są zasoby naturalne naszej planety. W związku z tym na branży spożywczej spoczywa bardzo duża odpowiedzialność za zrównoważone wykorzystania zasobów naturalnych oraz zrównoważoną produkcje, która nie powinna wpływać na degradację środowiska naturalnego. Strategie neutralności środowiskowej muszą praktycznie dotyczyć wszystkich aspektów działania firmy począwszy od surowca, a skończywszy na gospodarce odpadami, w tym odpadami opakowaniowymi. Firmy muszą już dzisiaj uwzględniać w strategiach rozwoju zasady wynikające z tzw. gospodarki w obiegu zamkniętym, która preferuje te procesy i systemy, które zapewniają jak najmniejsze straty zasobów, surowca, produktów poprzez użycie zarówno opakowań w pełni nadających się do recyklingu, jak i korzystania z odnawialnych źródeł energii i redukcję emisji gazów cieplarnianych tzw. ślad węglowy. Przejście w gospodarkę obiegu zamkniętego jest swoistego rodzaju rewolucją przemysłową mającą chronić nasze środowisko. To ma kolosalne znaczenie nie tylko z punktu widzenia spełnienia określonych wymogów prawnych, ale również pod względem odpowiedzialności społecznej firm, dlatego coraz więcej producentów wprowadza zasady zrównoważonej produkcji – wyjaśniał Andrzej Gantner.
– Widać to także w podejściu konsumentów, którzy coraz częściej zwracają uwagę na sposób, w jaki dana firma przeprowadza proces produkcyjny oraz skąd pochodzą surowce. Czy całość jest etyczna? Podobne jest podejście konsumentów do opakowania. Poza jakością i ceną produktu jest istotne, czy opakowanie nadaje się do recyklingu lub jest biodegradowalne. Ważną informacją jest również to, jaki procent surowca pochodzącego z recyklingu jest w użyte w danym opakowaniu – podsumowuje.
Źródło: Polska Federacja Producentów Żywności
Partner portalu