fot.pixabay
Coraz popularniejsze jest dostarczanie klientom jak najświeższych produktów, ograniczając skomplikowany i długi łańcuch dostaw. W wielu miejscach konsumenci mogą kupować sałatki, rolady, steki, kurczaki, a nawet wędliny wytwarzane bezpośrednio w sklepie. Tego typu działalność jest z całą pewnością przyszłościowa, bo wiele analiz i badań wskazuje na to, że trend ten będzie się rozwijał. Warto więc wziąć pod uwagę prowadzenie produkcji w tym zakresie, gdyż może znacząco przyczynić się do zwiększenia marży i przyciągnąć nowych klientów. Co na to przepisy ?
Jeśli chodzi o stronę prawną, to teoretycznie istnieje możliwość prowadzenia takiej aktywności. Wymaga to złożenia do właściwego PPIS wniosku o zatwierdzenie lub poszerzenie obszaru działalności. Po złożeniu stosownych dokumentów przeprowadzona będzie kontrola sanitarna, podczas której sprawdzone zostanie spełnienie, wymagań sanitarnych. Prowadzenie takiego przedsięwzięcia dopuszczalne jest w zakresie określonym w definicji „handlu detalicznego” w art. 3 pkt 7 rozporządzenia (WE) nr 178/2002, gdzie pod pojęciem ,,handel detaliczny” należy rozumieć: „obsługę i/lub przetwarzanie żywności i jej przechowywanie w punkcie sprzedaży, lub w punkcie dostaw dla konsumenta finalnego; określenie to obejmuje terminale dystrybucyjne, działalność cateringową, stołówki zakładowe, catering instytucjonalny, restauracje i podobne działania związane z usługami żywnościowymi, sklepy, centra dystrybucji w supermarketach i hurtownie”. Dla przygotowywanych produktów należy również ustalić „termin trwałości” oraz prawidłowo je oznakować.
Ponadto w świetle art. 17 ust. 1 Rozporządzenia (WE) Nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiającego ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołującego Europejski Urząd ds. bezpieczeństwa żywności oraz ustanawiającego procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności, pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo żywności na wszystkich etapach produkcji, przetwarzania i dystrybucji, ponosi podmiot działający na rynku spożywczym.