Fundusze promocji produktów rolno – spożywczych, majÄ…ce na celu wspieranie spożycia i eksportu krajowych produktów, speÅ‚niajÄ… swojÄ… gospodarczÄ… rolÄ™. PrzyczyniÅ‚y siÄ™ do wzrostu wykorzystania Å›rodków z budżetu UE na programy informacyjne i promocyjne, dziÄ™ki którym polskie wyroby sÄ… popularyzowane w Europie oraz w caÅ‚ym Å›wiecie - informuje NIK.
Celem kontroli NIK byÅ‚a ocena m.in. prawidÅ‚owoÅ›ci gromadzenia Å›rodków na fundusze promocji i ich wykorzystywania. Zdaniem Izby fundusze promocji speÅ‚niajÄ… spoÅ‚ecznie pozytywnÄ… rolÄ™ i przyczyniajÄ… siÄ™ do popularyzacji polskich produktów rolno-spożywczych w innych krajach i przez to do wzrostu ich eksportu. Od 2003 r. eksport polskich produktów co roku roÅ›nie. W 2015 r. osiÄ…gnÄ…Å‚ rekordowÄ… wielkość blisko 24 mld euro.
Przez pierwsze trzy kwartaÅ‚y 2016 r., spoÅ›ród produktów rolno - spożywczych, najwiÄ™cej wyeksportowano żywca, miÄ™sa i jego przetworów (21 proc. ogóÅ‚u eksportu), a na drugim miejscu ziarna zbóż i jego przetworów (13 proc.).
Od 2009 r. funkcjonuje dziewięć funduszy promocji produktów rolno - spożywczych. Åšrodki pobrane od producentów żywnoÅ›ci przekazywane sÄ… i gromadzone na rachunkach bankowych Agencji Rynku Rolnego. W latach 2009-2016 (I póÅ‚rocze) wpÅ‚ywy na fundusze promocji wyniosÅ‚y ponad 310 mln zÅ‚. Kwoty wpÅ‚at na poszczególne fundusze sÄ… zróżnicowane: najwyższe na Fundusz Promocji Mleka - blisko 75 mln zÅ‚ i Fundusz Promocji MiÄ™sa Wieprzowego - ponad 70 mln zÅ‚, a najniższe na Fundusz Promocji MiÄ™sa Owczego - zaledwie 107 tys. zÅ‚. Wysokość wpÅ‚at zależy od wielkoÅ›ci sprzedaży
i uzyskanych cen, a w przypadku mleka od iloÅ›ci sprzedanego surowca. Od poszczególnych producentów produktów rolno - spożywczych pobierane jest 0,1 proc. wartoÅ›ci netto sprzedaży, a od producentów mleka 0.001 zÅ‚ od każdego skupionego od nich kilograma mleka.
NIK w swoim komunikacie podaje, że Prezes Agencji Rynku Rolnego poprawnie przeprowadzaÅ‚ kontrole podmiotów obowiÄ…zanych do wpÅ‚at na fundusze promocji oraz skutecznie przeprowadzaÅ‚ postÄ™powania egzekucyjne wobec dÅ‚użników. Podmioty zalegajÄ…ce z wpÅ‚atami, a także dokonujÄ…ce ich nieregularnie lub nieprawidÅ‚owo, byÅ‚y kontrolowane przez ARR. Kwota dotyczÄ…ca wszczÄ™tych postÄ™powaÅ„ egzekucyjnych wyniosÅ‚a ponad 1 mln zÅ‚, kwota odzyskanych Å›rodków - 753 tys. zÅ‚. ZalegÅ‚e należnoÅ›ci malaÅ‚y: z ponad 2 mln zÅ‚ na koniec 2013 r. do 605 tys. zÅ‚ w poÅ‚owie 2016 r.
Zgromadzonymi przez ARR Å›rodkami finansowymi dysponujÄ… komisje zarzÄ…dzajÄ…ce poszczególnych funduszy promocji.
Izba stwierdziÅ‚a również, że fundusze promocji produktów rolno-spożywczych speÅ‚niajÄ… swojÄ… rolÄ™, gdyż przyczyniÅ‚y siÄ™ do wzrostu wykorzystania Å›rodków z UE na programy informacyjne i promocyjne, dziÄ™ki którym polskie wyroby sÄ… popularyzowane w Europie oraz w caÅ‚ym Å›wiecie.
ŹródÅ‚o: NIK (www.nik.gov.pl)