Na stronie UOKiK pojaiła się oficjalna informacja wyania zgody na przejęcie sieci sklepów Stokrotka przez Maxima Grupe. Uczestnicy koncentracji prowadzą zarówno sklepy wielkopowierzchniowe (powyżej 350 m2), jak i tradycyjne – mniejsze niż 350 m2. Maxima Grupe jest litewską spółką, do której należą działające w Polsce sieci Aldik i Sano. Emperia jest spółką notowaną na Giełdzie Papierów Wartościowych, właścicielem sklepów Stokrotka.
W styczniu 2018 r. UOKiK skierował koncentrację do drugiego etapu. Konieczne było przeprowadzenie badania rynku. Urząd wysłał ankiety do ok. 50 konkurentów uczestników koncentracji. Pytania dotyczyły m.in. uzyskanych obrotów, powierzchni sprzedaży i planowanych nowych sklepów.
Na podstawie odpowiedzi przedsiębiorców oraz dotychczasowego orzecznictwa urząd uznał, że sklepy rywalizują ze sobą na lokalnych rynkach. Większe – na obszarze o promieniu do 10-15 minut jazdy samochodem, natomiast mniejsze na terenie do kilometra. Ponadto placówki powyżej 350 m2 są również konkurencją dla tradycyjnych sklepów.
- Przeprowadzone postępowanie wykazało, że na żadnym z lokalnych rynków nie dojdzie do ograniczenia konkurencji. Po przejęciu Emperii, Maxima Grupe będzie musiała w dalszym ciągu rywalizować z innymi przedsiębiorcami. Oznacza to, że konsumenci nadal będą mieli duży wybór sklepów blisko domu. Zarówno tych dużych, jak i tradycyjnych – mówi wiceprezes UOKiK, Michał Holeksa.
Zgodnie z przepisami, transakcja podlega zgłoszeniu do urzędu antymonopolowego, jeżeli biorą w niej udział przedsiębiorcy, których łączny obrót w roku poprzedzającym przekroczył 1 mld euro na świecie lub 50 mln euro w Polsce.
Decyzje wyrażające zgodę na dokonanie koncentracji wygasają, jeżeli transakcja nie zostanie dokonana w terminie 2 lat od ich wydania.
Źródło: UOKiK
Partner portalu