O faktach i mitach na temat rolniczego handlu detalicznego mówili podczas specjalnej konferencji prasowej minister rolnictwa i rozwoju wsi Krzysztof Jurgiel, podsekretarz stanu Ewa Lech oraz dyrektor departamentu bezpieczeÅ„stwa żywnoÅ›ci i weterynarii Krystian PopÅ‚awski.
- Zgodnie z zapowiedziami z programu Prawa i SprawiedliwoÅ›ci mieliÅ›my wprowadzić uÅ‚atwione zasady sprzedaży przez rolników żywnoÅ›ci bezpoÅ›rednio z gospodarstwa i w ciÄ…gu minionego roku przygotowaliÅ›my caÅ‚y pakiet ustaw, które to realizujÄ… – podkreÅ›liÅ‚ minister Krzysztof Jurgiel.
- KorzystajÄ…c z unijnych przepisów wprowadziliÅ›my, obok istniejÄ…cych już możliwoÅ›ci sprzedaży
w ramach sprzedaży bezpoÅ›redniej czy tzw. MOL-a – rolniczy handel detaliczny – powiedziaÅ‚ szef resortu rolnictwa zwracajÄ…c uwagÄ™, że przygotowana zostaÅ‚a ustawa i rozporzÄ…dzenia wykonawcze.
- PojawiÅ‚o siÄ™ wiele sprzecznych, czy też wrÄ™cz nieprawdziwych informacji, że wprowadzona ustawa jest martwa, gdyż nie ma rozporzÄ…dzeÅ„ wykonawczych – podkreÅ›liÅ‚a podsekretarz stanu Ewa Lech, która nastÄ™pnie przedstawiÅ‚a szczegóÅ‚owe informacje w sprawie rolniczego handlu detalicznego.
W Dzienniku Ustaw zostaÅ‚y ogÅ‚oszone niezbÄ™dne do rozpoczÄ™cia procesu rejestracji rolniczego handlu detalicznego rozporzÄ…dzenia wykonawcze do ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o zmianie niektórych ustaw w celu uÅ‚atwienia sprzedaży żywnoÅ›ci przez rolników:
1. rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie maksymalnej ilości żywności zbywanej w ramach rolniczego handlu detalicznego oraz zakresu i sposobu jej dokumentowania (Dz. U. poz. 2159),
2. rozporzÄ…dzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie rejestru zakÅ‚adów produkujÄ…cych produkty pochodzenia zwierzÄ™cego lub wprowadzajÄ…cych na rynek te produkty oraz wykazów takich zakÅ‚adów (Dz. U. poz. 2192) oraz
3. rozporzÄ…dzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 15 grudnia 2016 r. w sprawie sposobu ustalania weterynaryjnego numeru identyfikacyjnego (Dz. U. poz. 2161).
W zwiÄ…zku z powyższym od dnia 1 stycznia 2017 r. podjÄ™cie przez rolników dziaÅ‚alnoÅ›ci w ramach rolniczego handlu detalicznego bÄ™dzie możliwe.
W celu dokonania takiej rejestracji należy złożyć, w przypadku zamiaru prowadzenia produkcji
i sprzedaży:
- produktów pochodzenia zwierzÄ™cego lub żywnoÅ›ci zawierajÄ…cej jednoczeÅ›nie Å›rodki spożywcze pochodzenia niezwierzÄ™cego i produkty pochodzenia zwierzÄ™cego (żywnoÅ›ci zÅ‚ożonej) – do wÅ‚aÅ›ciwego powiatowego lekarza weterynarii – wniosek o wpis zakÅ‚adu do rejestru zakÅ‚adów w formie pisemnej,
w terminie co najmniej 30 dni przed dniem rozpoczęcia planowanej działalności lub
- żywnoÅ›ci pochodzenia niezwierzÄ™cego – do wÅ‚aÅ›ciwego paÅ„stwowego powiatowego inspektora sanitarnego – wniosek o wpis zakÅ‚adu do rejestru zakÅ‚adów podlegajÄ…cych urzÄ™dowej kontroli organów PaÅ„stwowej Inspekcji Sanitarnej.
Podmioty zamierzające prowadzić działalność w zakresie rolniczego handlu detalicznego produktami pochodzenia zwierzęcego lub żywnością złożoną nie są ponadto zobowiązane do sporządzania projektu technologicznego.
SzczegóÅ‚owe informacje na temat procesu rejestracji rolniczego handlu detalicznego można uzyskać
u właściwego ze względu na siedzibę zakładu lub miejsce prowadzenia działalności powiatowego lekarza weterynarii lub państwowego powiatowego inspektora sanitarnego.
Podjęcie działalności rolniczy handel detaliczny nie jest uzależnione od wejścia w życie rozporządzenia wydanego na podstawie art. 69 ust. 1 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności
i żywienia (Dz. U. z 2015 r. poz. 594, z późn. zm.) okreÅ›lajÄ…cego wymagania higieniczne.
Przy prowadzeniu produkcji i zbywaniu żywnoÅ›ci w ramach dziaÅ‚alnoÅ›ci rolniczy handel detaliczny należy speÅ‚nić przede wszystkim wymagania rozporzÄ…dzenia (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny Å›rodków spożywczych (Dz. Urz. UE L 139 z 30.04.2004, str. 1, z późn. zm. – Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 34, str. 319) oraz przepisów wydanych w trybie tego rozporzÄ…dzenia. Przepisy tego rozporzÄ…dzenia obowiÄ…zujÄ… wprost i nie wymagajÄ… wdrożenia do polskiego porzÄ…dku prawnego, niemniej jednak powinny być stosowane w sposób elastyczny biorÄ…c pod uwagÄ™ zakres prowadzonej dziaÅ‚alnoÅ›ci, wielkość zakÅ‚adu i jego specyfikÄ™. Przepisy te przewidujÄ… miÄ™dzy innymi, że w przypadku gdy produkcja prowadzona jest przy wykorzystaniu pomieszczeÅ„ używanych gÅ‚ównie jako prywatne domy mieszkalne (np. przy wykorzystaniu sprzÄ™tu i urzÄ…dzeÅ„ gospodarstwa domowego w kuchni domowej), zamiast wymogów okreÅ›lonych w załączniku II w rozdziale II ww. rozporzÄ…dzenia, obowiÄ…zujÄ… wymogi okreÅ›lone w jego załączniku II w rozdziale III (uproszczone wymagania higieniczne). Należy przy tym podkreÅ›lić, że sÄ… to wymagania podstawowe, okreÅ›lajÄ…ce wymogi ogólne, pozostawiajÄ…ce dużą swobodÄ™ w ich speÅ‚nianiu – okreÅ›lajÄ… kryteria, które muszÄ… być speÅ‚nione, aby zostaÅ‚ osiÄ…gniÄ™ty cel jakim jest bezpieczeÅ„stwo żywnoÅ›ci.
ŹródÅ‚o: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi