- Wejście w życie umowy o wolnym handlu między Kanadą a Unią Europejską nie będzie momentem przełomowym, ale ułatwi polskim firmom wchodzenie na rynek kanadyjski – powiedział wiceminister rolnictwa Jacek Bogucki.
Bogucki podkreślił, że od kilku lat polski eksport do Kanady szybko rośnie i ze względu na dynamiczną sytuację trudno o precyzyjne szacunki o ile może wzrosnąć polski eksport po wejściu życie CETA, umowy o wolnym handlu między Kanadą a UE.
- Możemy konkurować jakością, która przekracza standardy kanadyjskie, a z drugiej strony ceną - podkreślił Bogucki.
CETA (Comprehensive Economic and Trade Agreement) została przyjęta przez Parlament Europejski 15 lutego br., wymaga ratyfikacji przez Kanadę i poszczególne kraje UE. Część handlowa będzie obowiązywać już od początku lipca br. Jak podkreśla KE w swoich materiałach, prawie 92 proc. wyrobów przemysłu rolno-spożywczego będzie mogło być eksportowanych do Kanady bez cła. Dotyczy to również owoców i warzyw, wyrobów przemysłu winiarskiego i spirytusowego, serów i produktów przetworzonych oraz tradycyjnych wyrobów z krajów europejskich chronionych oznaczeniami geograficznymi. KE zwraca uwagę, że oznaczenia te często są wykorzystywane przez niewielkich producentów, a ponieważ produkty kanadyjskie nie będą mogły kopiować europejskich oryginałów, ani nawet posługiwać się oznaczeniem "produkowane przy użyciu metody" czy "podobne", europejskie firmy będą mogły łatwiej wyróżniać się na rynku.
Polski wiceminister rolnictwa spotkał się podczas swojej wizyty z kanadyjskimi partnerami. Wśród tematów rozmów np. z federalną wiceminister rolnictwa Andreą Lyon poruszano m.in. kwestie środków ochrony roślin oraz importu polskiego drobiu i wołowiny.
- Mam nadzieję, że CETA przyśpieszy uzyskiwanie zezwoleń. Negocjacje prowadzi nie Polska, tylko przedstawiciele UE. Rozmowy w sprawie importu drobiu trwają od kilku lat, zaś jeśli chodzi o wołowinę - Kanada dopuściła import z 17 krajów unijnych, ale Polska nie znalazła się w tej grupie, teraz chodzi o to, by podjęto decyzje w sprawie nowych krajów UE - podkreślił.
Dodał, że w ministerstwie rolnictwa trwają prace nad strategią promocji polskiej żywności.
- Chcemy uporządkować działania, które do tej pory prowadzone były na kilka sposobów: promocję prowadził rząd, zajmowały się nią organizacje rolno-producenckie poprzez fundusze promocji, a ponadto wykorzystywano fundusze UE. Często nie było spójności w tej promocji. Mam nadzieję, że jeszcze w tym półroczu prace zostaną zakończone - powiedział Bogucki.
Źródło: PAP