Od akcesji Polski do UE obroty towarami rolno-spożywczymi sukcesywnie rosną. Trend wzrostowy utrzymał się również w I kwartale 2014 r podaje ARR. W tym czasie wartość eksportu przekroczyła 5 mld euro i była o 7% wyższa niż w tym samym okresie 2013 r. Import ukształtował się na poziomie 3,6 mld euro, o niecały 1% wyższym niż przed rokiem. Dodatnie saldo wymiany produktami rolno-spożywczymi osiągnęło poziom 1,4 mld euro wobec 1,1 mld euro w I kwartale 2013 r.
Eksport
Na początku 2014 r. wzrósł (w porównaniu z I kwartałem 2013 r.) wolumen i wartość eksportu wielu produktów rolno-spożywczych, w tym zwłaszcza mleka i jego przetworów, ziarna zbóż i produktów zbożowych, tłuszczów roślinnych, mięsa drobiowego1, produktów paszowych oraz wyrobów cukierniczych. Pomimo mniejszego wolumenu, wzrosła wartość eksportu ryb2, warzyw2 oraz piwa i win.
Zmniejszenie eksportu w odniesieniu do I kwartału 2013 r. odnotowano w przypadku żywca, mięsa czerwonego3, tłuszczów zwierzęcych, owoców i ich przetworów, soków owocowych i warzywnych, ziemniaków oraz nasion roślin oleistych.
- struktura towarowa
W I kwartale 2014 r. (tak jak na początku roku poprzedniego) w strukturze towarowej polskiego eksportu rolno-spożywczego dominowało: mięso czerwone, produkty mleczarskie oraz tytoń i wyroby tytoniowe. Udział mięsa w wartości eksportu obniżył się jednak do 12% (z 13%), tytoniu do 7% (z 8%), a owoców do 6% (z 8%). Wzrósł natomiast udział produktów mleczarskich z 8% do 10% oraz wyrobów cukierniczych i przetworów zbożowo-mącznych (w obu przypadkach) z 6% do 7%.
O 1 punkt procentowy wzrósł także udział mięsa drobiowego z 5% do 6% oraz ziarna zbóż z 4% do 5%.
- struktura geograficzna
Towary rolno-spożywcze eksportowane z Polski w 77-78% są kierowane na rynek unijny. Naszym głównym partnerem handlowym pozostają Niemcy, do których w I kwartale 2014 r. sprzedano produkty rolno-spożywcze za 1,1 mld euro (1,0 mld euro rok wcześniej). Udział tego kraju w wartości polskiego eksportu tych produktów stanowił 23% wobec 22% w I kwartale 2013 r. Kolejnym odbiorcą (z udziałem 7%) była Wielka Brytania, do której wywieziono towary o wartości blisko 0,4 mld euro (wzrost o 2% w odniesieniu do I kwartału 2013 r.). Trzecie miejsce zajęła w bieżącym roku Francja, z wynikiem 0,3 mld euro, tj. o 11% wyższym niż przed rokiem. Tym samym Rosja zajęła czwarte miejsce, za Francją pomimo, że wartość eksportu do Rosji również istotnie wzrosła (o 3%). Na kolejnych miejscach uplasowały się Czechy, Włochy i Holandia. Spośród 17 głównych odbiorców polskiej żywności istotny spadek wartości eksportu odnotowano w przypadku Ukrainy (ze 115 mln euro w I kwartale 2013 r. do 96 mln euro w I kwartale 2014 r.).
1 Łącznie z podrobami.
2 Łącznie z przetworami.
3 Łącznie z podrobami i przetworami.