W 2014 r. wewnÄ…trzunijny handel wieprzowinÄ… wzrósÅ‚ o 2%, czemu sprzyjaÅ‚y nieznacznie wyższa produkcja oraz obniżenie wysyÅ‚ek na rynki trzecie. Handel wieprzowinÄ… miÄ™dzy paÅ„stwami UE jest ponad trzykrotnie wyższy niż sprzedaż poza ugrupowanie i co roku przekracza 5 mln ton.
Ponad 80% wysyÅ‚ek pochodzi z 6 krajów, bÄ™dÄ…cych najwiÄ™kszymi eksporterami. Z samych Niemiec pochodzi jedna czwarta sprzedaży. Francja, po raz pierwszy od 2000 r., zakupiÅ‚a na rynkach innych paÅ„stw UE wiÄ™cej wieprzowiny niż wysÅ‚aÅ‚a. BiorÄ…c jednak pod uwagÄ™ wysyÅ‚ki do krajów trzecich, byÅ‚a jednak nadal eksporterem netto, podobnie jak WÄ™gry i Finlandia. Irlandia byÅ‚a jedynym paÅ„stwem UE, które byÅ‚o eksporterem netto na rynek unijny. Ze wszystkich czÅ‚onków ugrupowania, 22 paÅ„stwa UE byÅ‚y importerami netto z rynku unijnego.
Najwięcej wieprzowiny na rynku wewnętrznym zakupiły Włochy (ponad 1 mln ton), Polska i Wielka Brytania, a najmniej Malta (ok. 5 tys. ton).
ŹródÅ‚o: FAMMU/FAPA