Remigiusz Zagraba: Kiedy powstała Grupa Hurtowni Polskich, czym się zajmuje i na jakim obszarze działa?
Arkadiusz RaczyÅ„ski: Grupa Hurtowni Polskich powstaÅ‚a 6 grudnia 2002 roku. Nasza siedziba znajduje siÄ™ w Katowicach. Zajmujemy siÄ™ przede wszystkim dystrybucjÄ… miÄ™sa i wÄ™dlin. Nasz teren dziaÅ‚ania obejmuje obszar caÅ‚ego kraju z wyjÄ…tkiem województwa podlaskiego.
R.Z.: Jakie cele realizuje obecnie Grupa Hurtowni Polskich?
A.R.: Naszym gÅ‚ównym celem jest poprawa warunków handlowych dla zrzeszonych podmiotów gospodarczych, partnerstwo i skuteczność we wspóÅ‚pracy z dostawcami i odbiorcami oraz zapewnienie najwyższej jakoÅ›ci produktów i usÅ‚ug dla naszych odbiorców detalicznych.
R.Z.: Jaka jest Państwa strategia rozwoju na najbliższe 5 lat?
A.R.: Obecnie nasza Grupa zrzesza 59 podmiotów hurtowych. W najbliższym czasie chcemy powiÄ™kszyć GrupÄ™ Hurtowni Polskich o nowe hurtownie. Podpisujemy umowy z sieciami detalicznymi, lokalnymi na terenie caÅ‚ego kraju a w najbliższym czasie wprowadzimy wÅ‚asnÄ… markÄ™ wÄ™dlin, aby stać siÄ™ jeszcze bardziej atrakcyjnym partnerem dla naszych dostawców i odbiorców.
R.Z.: Jak firmy dystrybucyjne w branż mięsnej mogę się do Państwa przyłączyć ?
A.R.: Do zrzeszenia może dołączyć każdy podmiot gospodarczy, który ma ugruntowanÄ… pozycje na rynku, nie ma problemów z pÅ‚ynnoÅ›ciÄ… finansowÄ… i pod warunkiem, że w regionie z którego pochodzi nie ma hurtowi już zrzeszonej lub nie konkuruje bezpoÅ›rednio z czÅ‚onkiem grupy Hurtownie Polskie. Zapraszamy wiÄ™c serdecznie wszystkich zainteresowanych do kontaktu z nami.
R.Z.: CzÄ™sto przedstawiciele z zakÅ‚adów miÄ™snych skarżą siÄ™, że hurtownie sÄ… zamkniÄ™te na wspóÅ‚pracÄ™, a tym samym coraz trudniej jest im znaleźć odbiorców dla swoich wyrobów. Jeżeli tak jest, to z czego wynika ta sytuacja? Czy przyczynÄ… jest nasycenie rynku, a może problem tkwi w czymÅ› innym? Czy może jednak rynek tradycyjny otwarty jest na wspóÅ‚pracÄ™ w tym zakresie?ProszÄ™ o komentarz w tej sprawie.
A.R.: JesteÅ›my jak najbardziej zainteresowani nowymi dostawcami i szukamy nowych produktów. W mojej ocenie problem niejednokrotnie tkwi w logistyce. W sporadycznych przypadkach w myÅ›leniu osób zarzÄ…dzajÄ…cych, które nie widzÄ… sensu wspóÅ‚pracy z grupami zakupowymi albo, co gorsze nie wiedzÄ… o ich istnieniu.
R.Z.: Jakie najwiÄ™ksze problemy w PaÅ„stwa dziaÅ‚alnoÅ›ci napotykacie przy wspóÅ‚pracy z zakÅ‚adami miÄ™snymi? Jakie sÄ… pomysÅ‚y bÄ…dź propozycje, aby te problemy rozwiÄ…zać?
A.R.: Jednym z wiÄ™kszych problemów jest niejasna polityka cenowa w kanale tradycyjnym w stosunku do kanaÅ‚u nowoczesnego, ale muszÄ™ dodać, że to dotyczy tylko niektórych naszych dostawców.Problematyczne jest również, kiedy zakÅ‚ady posiadajÄ… kilka różnych cenników handlowych, którymi posÅ‚ugujÄ… siÄ™ na tym samym obszarze dziaÅ‚ania, co powoduje problemy we wspóÅ‚pracy i w przygotowaniu atrakcyjnej oferty dla naszych klientów. Å»yczylibyÅ›my sobie, aby dla dostawców rynek tradycyjny byÅ‚ w dalszym ciÄ…gu bardzo ważnym elementem w ich obecnej i przyszÅ‚ej strategii handlowej, bo od tego w dużej mierze zależeć bÄ™dzie rozwój rynku tradycyjnego w Polsce, który jest na dzieÅ„ dzisiajszy specyficzny na tle innych krajów UE. W Polsce jest jeszcze bardzo duży odsetek maÅ‚ych, lokalnych sklepów, w których konsumenci lubiÄ… robić codzienne zakupy i o to musimy wspólnie dbać.
R.Z.: Jak ocenia Pan rynek mięsny dzisiaj, a jak będzie wyglądał w najbliższej przyszłości, powiedzmy za 3 lata?
A.R.: Obecnie rynek miÄ™sny jest bardzo dynamiczny i w dalszym ciÄ…gu bÄ™dzie ewoluowaÅ‚ w kierunku dużej konsolidacji, aby jak najszybciej mógÅ‚ dostosować siÄ™ do wymogów, coraz bardziej wymagajÄ…cych odbiorców oraz panujÄ…cych trendów.W mojej ocenie w przyszÅ‚oÅ›ci zostanÄ… tylko najsilniejsi gracze, którzy bÄ™dÄ… skonsolidowani w grupach zakupowych. Dotyczy to zarówno rynku hurtowego i detalicznego.
Pozdrawiam
Arkadiusz Raczyński