Jak wynika z danych CMR i PIH, w miesiącu lipcu 2019 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 6,2% wyższa niż w lipcu zeszłego roku chociaż liczba transakcji była nieco niższa niż rok temu. W zestawieniu z czerwcem 2019 r. zanotowano w tym formacie placówek spadek zarówno obrotów (o 3,1%), jak i liczby transakcji (o 4,5%).
Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w lipcu 2019 r.: -3,1% mdm , rdr + 6,2%.
W analogicznym okresie roku poprzedniego dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych rdr wyniosła +7%.
Spadki w ujęciu rok do roku to rezultat niższych temperatur – w tym roku lipiec był chłodniejszy niż w 2018 r., co przełożyło się na mniejsze zakupy m.in. piwa (liczba paragonów z tą kategorią była o 6% niższa niż w lipcu 2018 r.) i lodów (spadek o 8%). Mimo to łączne obroty sklepów małoformatowych w 2019 r. były o 6,2% wyższe w porównaniu do ubegłego roku, jednak duża część tego wzrostu wynika z wyższych niż przed rokiem cen. W lipcu 2019 r. klienci sklepów małoformatowych nabywali więcej i zwiększyli swoje wydatki m.in. na papierosy i inne produktów tytoniowe, wódki smakowe (wzrost wydatków o 12%), dań gotowych (wzrost aż o 27%), produkty mleczne oraz słodycze.
W porównaniu z rekordowo gorącym czerwcem br. w lipcu spadki w ujęciu wartościowym, a także pod względem liczby transakcji odnotowały wszystkie najważniejsze dla sklepów małoformatowych grupy produktów, czyli alkohole (głównie za sprawą piwa), produkty tytoniowe oraz napoje, na które klienci wydali aż o 16% mniej niż w czerwcu. Jeszcze większe spadki pod względem mdm odnotowała kategoria lodów.
Dane z paragonów potwierdzają, że w wielu domach lipiec to czas przygotowywania przetworów z warzyw, głównie ogórków. W ubiegłym miesiącu w sklepach małoformatowych znacząco wzrosła sprzedaż m.in. octu (wydatki na te kategorię były ponad dwa razy wyższe niż w czerwcu) oraz przypraw (wzrost o ponad 50%). Warto zaznaczyć, że sprzedaż tych kategorii niewiele zmieniła się w porównaniu z lipcem ubiegłego roku. Wysokie ceny owoców nie zachęcały jednak do przygotowania dżemów – w lipcu 2019 r. wartość sprzedaży cukru żelującego była o prawie 50% niższa niż rok wcześniej.
Średnia wartość paragonu w sklepach małoformatowych wyniosła w lipcu 14,9 zł, czyli o 7% czyli więcej niż rok wcześniej i blisko 1,4% więcej niż w czerwcu 2019 r.
Z danych CMR i PIH wynika, że okresie od stycznia do lipca 2019 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 wzrosła w porównaniu z tym samym okresem 2018 r. o 8% - wzrost ten wynikał częsciowo z wyższych niż przed rokiem cen, ale także z nieco wyższej liczby transakcji a także większej liczby opakowań wkładanych do koszyka.
Sprzedaż w lipcu 2019 w supermarketach 301=2500 m2 (z wyłączeniem dyskontów) wzrosła mdm + 4,6% oraz rdr + 7,3%.
Źródło: Polska Izba Handlu
Partner portalu