Wartość Barometru Carrefour – Wskaźnika Koniunktury Konsumenckiej w marcu wyniosła -7,5 punktu (w skali od -100 do +100). W porównaniu z notowaniem z poprzedniego miesiąca, wskazanie Barometru wzrosło o 0,7 punktu. Pomimo wzrostu, wartość wskaźnika nadal pozostaje poniżej zera, co oznacza, że w dalszym ciągu utrzymuje się niekorzystny stan koniunktury konsumenckiej.
Na zmianę wartości Barometru Carrefour pozytywnie wpływały następujące jego składowe: wzrost wartości bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej, poprawa ogólnego klimatu koniunktury w handlu, wzrost nominalnej dynamiki wartości kredytów i pożyczek udzielonych gospodarstwom domowym oraz wzrost nominalnej dynamiki przeciętnych wynagrodzeń brutto w sektorze przedsiębiorstw. Wzrost wartości Barometru łagodzony był przez: spadek realnej dynamiki sprzedaży detalicznej oraz spadek dynamiki liczby pracujących w sektorze przedsiębiorstw. Neutralne dla wartości Barometru było utrzymanie się na niezmienionym poziomie wskaźnika inflacji.
Po spadku wartości w poprzednim miesiącu, Barometr Carrefour powrócił do swojego średniookresowego trendu wzrostowego. Świadczy to o stopniowym poprawianiu się stanu polskiej gospodarki. Pamiętać jednak należy, że wartość Barometru od sześćdziesięciu trzech miesięcy, a więc od ponad pięciu lat, znajduje się poniżej poziomu neutralnego, czyli zera. Stanowi to odzwierciedlenie faktu, że na rynku wciąż dominują czynniki negatywne.
Opinię o prawdopodobnym utrzymywaniu się trendu wzrostowego Barometru Carrefour w najbliższych miesiącach potwierdzają prognozy IBnGR, według których w 2014 roku tempo wzrostu PKB przyspieszy do 2,8 procent. W każdym kolejnym kwartale będzie ono coraz wyższe, osiągając wartość 3 procent w ostatnich trzech miesiącach roku. Tempo takie, chociaż zdecydowanie wyższe od obserwowanego w ostatnich dwóch latach, trudno uznać jednak za zadowalające, zwłaszcza w porównaniu z wynikami osiąganymi w rekordowych pod tym względem latach 2006-2008. Podobnych rekordowych wyników w najbliższych latach nie należy zresztą się spodziewać, chociaż w roku 2015 oczekiwać należy dalszego wzrostu dynamiki gospodarki.
Z perspektywy sektora handlowego najbardziej istotne są prognozy odnośnie dynamiki konsumpcji. W skali całego 2014 roku tempo wzrostu spożycia indywidualnego osiągnie wartość 2,5 procenta, co będzie wynikiem lepszym od notowanych w latach 2012-2013. Podobnie jak w przypadku dynamiki PKB, tempo wzrostu konsumpcji będzie coraz wyższe w każdym kolejnym kwartale – od 1,9 procent w pierwszym, do 3,0 w czwartym. Warto również odnotować, że po dwóch latach spadków, odwrócą się negatywne tendencje w kształtowaniu się popytu inwestycyjnego. W opinii IBnGR, nakłady inwestycyjne zwiększą się w 2014 roku o 4,7 procent.
Źródło: Carrefour Polska