NajwiÄ™kszy na Ukrainie producent drobiu – holding MHP (Mironiwskij Chliboprodukt) sprzedaÅ‚ w pierwszym kwartale br. 123,9 tys. ton miÄ™sa drobiu – o 15% wiÄ™cej niż w tym samym czasie przed rokiem. Åšrednia cena jednostkowa sprzedaży wzrosÅ‚a o 15% do 31,52 UAH/kg.
Ceny drobiu na rynku ukraiÅ„skim poszybowaÅ‚y w tym czasie w górÄ™ o 12%. Åšrednia wartość jednostkowa eksportu zwiÄ™kszyÅ‚a siÄ™ o 11% dziÄ™ki zmianie strategii wywozu, gÅ‚ównie struktury towarowej i reorientacji na bardziej zyskowne rynku zbytu. Wolumen eksportu wzrósÅ‚ w pierwszym kwartale br. o 60% do 49,2 tys. ton, a sprzedaż na rynek krajowy zmalaÅ‚a o 2% do 74,8 tys. ton. Eksport stanowiÅ‚ w tym czasie ok. 40% caÅ‚kowitej sprzedaży MHP. ZwiÄ™kszyÅ‚y siÄ™ gÅ‚ównie wysyÅ‚ki na Bliski Wschód, które stanowiÅ‚y prawie jednÄ… czwartÄ… caÅ‚kowitego wywozu. Wyższa byÅ‚a także sprzedaż do UE (21% eksportu) i do Afryki PóÅ‚nocnej (14%). Produkcja drobiu przez MHP w pierwszym kwartale br. zmniejszyÅ‚a siÄ™ o 1% do 141,9 tys. ton z uwagi na wyższÄ… produkcjÄ™ mniejszych tuszek brojlerów na eksport.
MHP planuje w tym roku otwarcie drugiego zakÅ‚adu przetwórczego w UE, prawdopodobnie na SÅ‚owacji. Pierwszy zakÅ‚ad drobiarski MHP w krajach UE zostaÅ‚ uruchomiony w Holandii, a jego moce przerobowe wynoszÄ… 1,5 tys. ton rocznie.
ŹródÅ‚o: FAMMU/FAPA