W dn. 25 kwietnia br. Komisja Europejska zatwierdziła 22 nowe programy krajowe, których celem jest promowanie produktów rolnych w Unii Europejskiej i na świecie.
Całkowity budżet tych programów (w większości trzyletnich) wynosi 71,948 mln euro, z czego połowa (35,974 mln euro) zostanie sfinansowana przez UE. Programy te zostały wybrane wśród 36 propozycji złożonych do Komisji do końca listopada 2012 r. Wśród zatwierdzonych programów znalazł się złożony przez Polskę, a opracowany przez Unię Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego (UPEMI), który dotyczy promocji polskiego mięsa wołowego, cielęcego i wieprzowego na rynkach Korei Południowej, Ameryki Północnej oraz Azji Południowo-Wschodniej. Budżet tego trzyletniego programu wynosi 4,956 mln euro, z czego UE pokryje 2,478 mln euro.
Inne wybrane do realizacji programy dotyczą promocji oliwy (Hiszpania – 3 programy), mleka i przetworów mlecznych (Niemcy-Irlandia-Holandia, Czechy, Litwa), mięsa (oprócz Polski także Grecja, Włochy, Litwa, Holandia), świeżych owoców i warzyw i produktów ogrodniczych (Belgia, Irlandia, Grecja, Holandia), produktów ekologicznych (Grecja, Litwa, Holandia), jaj (Bułgaria), wina i innych alkoholi (Włochy, Francja) oraz produktów o chronionych oznakowaniach (ChNP, ChOG i GTS – Grecja-
Rumunia).
Źródło: FAMMU/FAPA na podst. Komisji Europejskiej