Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w maju 2019 roku przedstawiała się następujaco.: mdm +2% , rdr +3,9%.
W analogicznym okresie roku poprzedniego dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych rdr wyniosła: +6,9%.
W maju tego roku było chłodno i deszczowo w związku z czym sklepy małoformatowe odwiedziło w tym czasie mniej klientów niż przed rokiem, a wartość sprzedaży wzrosła tylko o 3,9%. Znacznie mniej udany dla sklepów małoformatowych był jednak długi weekend majowy, kiedy to liczba transakcji była o blisko 6% niższa w porównaniu do zeszłego roku, przy czym duże spadkiodnotowano m.in. w sprzedaży lodów. W pierwszym tygodniu maja 2019 roku lody pojawiały się na co dwudziestym paragonie, podczas gdy rok wcześniej podczas majowego wydłużonego weekendu sięgał po nie co dwunasty klient. W całym maju 2019 r. liczba paragonów z lodami zmniejszyła się o 40% w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej. Spadki odnotowały również pozostałe kategorie, które w duży stopniu uzależnione są od pogody, czyli piwo (o 10% mniej transakcji w maju 2018 r.), woda (spadek liczby transakcji o 17%) oraz inne napoje. Wysokie ceny truskawek i innych sezonowych owoców zniechęcały do robienia przetworów, co miało swój wpływ na spadek sprzedaży cukru żelującego - wydatki na tę kategorię były więc o 80% niższe niż przed rokiem.
Wzrosty sprzedaży w maju odnotowały natomiast dwie ważne dla tego kanału kategorie, czyli wódki oraz wyroby tytoniowe. W ostatnim miesiącu klienci sklepów małoformatowych kupili o 5% więcej opakowań papierosów niż rok wcześniej.
Jak obrazują dane CMR i PIH, w maju 2019 r. średnia wartość transakcji w sklepach małoformatowych do 300 m2 wyniosła 14,87 zł, czyli o 8% więcej niż przed rokiem i o 1% mniej niż w kwietniu br., kiedy zakupy były nieco większe niż zwykle za sprawą przedświątecznych zakupów. Sklepom małoformatowym udało się w maju zwiększyć całkowite obroty w porównaniu z kwietniem, choć oczywiście duże spadki odnotowały typowo wielkanocne kategorie, takie jak np. dodatki do wypieków czy majonez (wydatki na tę kategorię w maju były o 50% niższe niż w kwietniu). Znacznie większy wpływ Wielkanoc miała na wyniki supermarketów 301-2500 m2 (z wyłączeniem dyskontów) – w maju ich obroty były o 9% niższe niż w kwietniu. Natomiast sprzedaż rdr w supermarketach to +1,9%.
Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2 oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.
Źródło: Polska Izba Handlu