Jak wynika z danych CMR i PIH, w marcu 2019 r. liczba transakcji w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o prawie 17% wyższa niż w lutym, co przełożyło się na wzrost obrotów w tym kanale o nieco ponad 16%. W porównaniu marcem 2018 r. zarówno liczba transakcji, jak i wartość sprzedaży wzrosły o około 4%.
Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w marcu 2019 r.: mdm + 16%, rdr +4%
Wysokie wzrosty w ujęciu mdm w marcu wynikają zwykle nie tylko z większej niż w lutym liczby dni, ale też wyższych temperatur i związanego z nimi startu sezonu na piwo i lody. To właśnie w marcu w sklepach małoformatowych półka z piwem zaczyna się poszerzać (przybywa na niej głównie piw smakowych i radlerów, pojawiają się też nowości z oferty browarów), a zamrażarki powoli zapełniają się lodami impulsowymi. W marcu 2019 r. klienci sklepów małoformatowych mogli wybierać średnio spośród 78 wariantów piw, choć jeszcze w styczniu ich wybór ograniczał się średnio do 71 wariantów. Oferta lodów impulsowych poszerzyła się z 11 wariantów w styczniu do 20 w marcu (można się spodziewać, że w szczycie sezonu będzie to około 40 wariantów). Kilka ciepłych dni (szczególnie w weekendy) przełożyło się na wyższą - nie tylko w porównaniu lutym br., ale również z zeszłorocznym marcem - sprzedaż piwa, napojów, a także lodów.
W takim samym okresie roku poprzedniego dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych rdr wyniosła: +9%
W marcu 2019 r. liczba paragonów, na których pojawiały się lody była dwukrotnie wyższa niż przed rokiem, a liczba transakcji zakupu wody czystej wzrosła o 18%. Klienci sklepów małoformatowych w marcu 2019 r. znacznie częściej niż przed rokiem kupowali także piwo i napoje gazowane (wzrost liczby paragonów o 9%), wódki smakowe (liczba transakcji zwiększyła się o 13%, a wydatki na tę kategorię wzrosły w ujęciu rdr o 11%), papierosy, a także różnego rodzaju słone przekąski. Z uwagi na ruchomą datę świąt wielkanocnych (w zeszłym roku przedświąteczne zakupy miały miejsce w marcu) spadki w ujęciu rdr odnotowały natomiast m.in. przyprawy i dodatki kulinarne (łączna wartość ich sprzedaży była o 20% niższa niż przed rokiem) i tłuszcze (spadek wartości sprzedaży o 11%).
W kanale supermarketów 301-2500 m2 ruchoma data świąt była znacznie bardziej odczuwalna – tam w marcu 2019 r. łączne obroty były o 11% niższe niż przed rokiem (choć w porównaniu z lutym br. zwiększyły się o 14,6%).
Jak pokazują dane CMR i PIH, w marcu 2019 r. średnia wartość transakcji w sklepach małoformatowych do 300 m2 wyniosła 14,81 zł, czyli prawie tyle samo co przed rokiem i przed miesiącem.