W okresie styczeń–lipiec 2023 r. przychody uzyskane przez krajowych przedsiębiorców ze sprzedaży zagranicznej mięsa, przetworów mięsnych, tłuszczów i żywca były o 6% wyższe niż rok wcześniej i wyniosły 5,8 mld EUR (27 mld zł), stanowiąc 20% wartości całego polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych.
Największy udział (51%) w wartości eksportu żywca, mięsa i przetworów miały produkty drobiowe, które sprzedano za 2,9 mld EUR (13,6 mld zł). W okresie siedmiu miesięcy br. z kraju wyeksportowano 1,2 mln ton produktów drobiowych (w ekwiwalencie tuszek), o 3% więcej niż przed rokiem. Jednocześnie do Polski zaimportowano 120 tys. ton drobiu, o 4% mniej niż w analogicznym okresie 2022 r.
Przychody z eksportu wołowego i cielęcego wyniosły 1,5 mld EUR (6,8 mld zł), co stanowiło 25% w wartości całego eksportu produktów mięsnych. Żywca, mięsa oraz przetworów wołowych i cielęcych wyeksportowano 298 tys. ton (w ekwiwalencie tusz), o 8% mniej niż przed rokiem. Wolumen importu asortymentu wołowego i cielęcego zmniejszył się o 17%, do 34 tys. ton.
Wartość eksportu żywca, mięsa oraz przetworów i tłuszczów wieprzowych osiągnęła 1,1 mld EUR (5,1 mld zł) i była o 10% wyższa niż przed rokiem. Jednocześnie wolumen eksportu był o 12% mniejszy niż przed rokiem i wyniósł 333 tys. ton (w ekwiwalencie tusz). W tym czasie do Polski sprowadzono 539 tys. ton asortymentu wieprzowego, o 13% mniej niż w analogicznym okresie 2022 r. Pozostałe 308 mln EUR przychodów pochodziło ze sprzedaży zagranicznej innych gatunków mięs, przetworów i żywca.
Źródło: KOWR