MHP, gÅ‚ówny gracz na rynku drobiu, posiadajÄ…cy ok. 50-procentowy udziaÅ‚ w produkcji miÄ™sa drobiowego na Ukrainie, jest nastawiony na zdobywanie nowych rynków zbytu. Jak podaje AgraEurope firma ta w okresie pierwszych dziewiÄ™ciu miesiÄ™cy br. wyeksportowaÅ‚a ok. 85 tys. t miÄ™sa drobiowego, co oznacza aż trzykrotny wzrost wywozu w skali roku. Na chwilÄ™ obecnÄ… gÅ‚ównymi rynkami zbytu dla tego podmiotu sÄ… Azja, Bliski Wschód i Afryka.
JednoczeÅ›nie firma podkreÅ›la, że stara siÄ™ wejść na rynek UE, który jest dla niej szczególnie interesujÄ…cy pod wzglÄ™dem wielkoÅ›ci, poziomu cen i niskich kosztów logistycznych. Warto nadmienić, że Komisja Europejska w ubiegÅ‚ym roku umieÅ›ciÅ‚a UkrainÄ™ na liÅ›cie krajów, które mogÄ… eksportować miÄ™so drobiowe na teren UE. W tej chwili poszczególne kraje czÅ‚onkowskie, zainteresowane importem miÄ™sa z Ukrainy, musza uznać normy sanitarne i zdrowotne przywożonych produktów. W momencie gdy te warunki zostanÄ… speÅ‚nione firmy, takie jak MHP, mogÄ… stać siÄ™ bezpoÅ›rednim konkurentem dla europejskich producentów drobiu.
Warto nadmieniać, że firmy na Ukrainie konsekwentnie zwiÄ™kszajÄ… swoje moce produkcyjne. Jak podaje AgraEurope w pierwszych dziewiÄ™ciu miesiÄ…cach br. produkcja MHP wyniosÅ‚a 346,9 tys. t miÄ™sa, co oznacza 18-procentowy wzrost w skali roku. Może to stanowić zagrożenie dla polskich producentów. Firmy ukraiÅ„skie, takie jak MHP, sÄ… czÄ™sto zintegrowane pionowo, co przy niskich
cenach pasz i kosztach pracy umożliwia taÅ„sze wyprodukowanie miÄ™sa drobiowego niż w Polsce czy u innych producentów z UE.
ŹródÅ‚o: Bank BGÅ»