FirmyMiesne - portal informacyjno - handlowy o rynku mięsa i wędlin w Polscei na świecie
Portal o rynku mięsa i wędlin
[zamknij] Szanowni Państwo, informujemy iż Translator Google może zniekształcać oryginalny tekst i powodować błędy komunikacyjne. W przypadku pytań prosimy o kontakt od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 16:00 pod numerem tel. 694 760 702 lub mailowo biuro@firmymiesne.pl

Partner główny portalu

Jakie trendy w sklepach małoformatowych w grudniu 2020 r. ?

 

Według CMR Panel i Polskiej Izby Handlu, w grudniu 2019 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 4,9% wyższa od niż rok wcześniej, nieco wyższa niż przed rokiem była też liczba transakcji. W porównaniu z listopadem 2018 r. łączne obroty placówek małego formatu zwiększyły się o 4,6%.

Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w grudniu 2019 r.: mdm +4,6%, rdr +4,9%

Wzrost wartości sprzedaży w ujęciu mdm przy jednoczesnym spadku liczby transakcji (o 4%), to oczywiście efekt większych zakupów w okresie przedświątecznym. Sklepy małoformatowe nie są typowym miejscem do robienia dużych, świątecznych zakupów, ale nawet w mniejszych sklepach w grudniu można zaobserwować silne trendy powiązane z bożonarodzeniowymi tradycjami, a później z zabawą sylwestrową. Grudniowe wzrosty sprzedaży w małym formacie są wprawdzie niewielkie w porównaniu z supermarketami - według CMR Panel i Polskiej Izby Handlu w sklepach powierzchni 301-2500 m2 (z wyłączeniem dyskontów) w grudniu 2019 r. wartość sprzedaży w grudniu była o 23% wyższa niż w listopadzie.

W takim samym okresie roku poprzedniego dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych rdr wyniosła: +4,5%

Grudzień to tradycyjnie miesiąc, kiedy swój szczyt sprzedaży osiągają alkohole mocne, zwłaszcza te pijane rzadziej, a także wina. W 2019 r. w grudniu wartość sprzedaży whisky była o 28% wyższa niż w listopadzie, wydatki na rum wzrosły o 50%, a na tequilę aż o 70%. Bardzo ważna dla kategorii alkoholowych jest zwykle końcówka roku – w br. w Sylwestra wódki czyste pojawiały się na co dziesiątym paragonie i odpowiadały za 11% obrotów sklepów małoformatowych. Hitem sylwestrowych paragonów było też oczywiście wino musujące, po które sięgał w tym dniu co piętnasty klient.

W grudniu lepiej niż w innych miesiącach sprzedaje się również większość kategorii kulinarnych (jak np. przyprawy czy tłuszcze), produktów używanych do wypieków oraz słodyczy prezentowych. W grudniu 2019 r. wydatki na praliny były o 80% wyższe niż w listopadzie, a sprzedaż dodatków do ciast (jak proszki do pieczenia, aromaty, polewy czy dekoracje) była o 150% wyższa niż w listopadzie. Sklepy małoformatowe są często ostatnią deską ratunku, gdy okazuje się, że brakuje nam jakiegoś produktu do przygotowania świątecznej potrawy lub trzeba dokupić upominek. Z analizy danych paragonowych wynika, że w Wigilię klienci częściej niż zwykle wpadali do sklepu małoformatowego po m.in. wódki czyste (pojawiały się na co 12. paragonie), ale większą niż zwykle popularnością cieszyły się również inne alkohole (w tym whisky czy wina), czekolady i praliny, a także baterie elektryczne. Wśród produktów kulinarnych kilkukrotnie częściej niż w całym roku na paragonach pojawiały się w tym dniu m.in. olej, majonez, przyprawy, bułka tarta oraz warzywa w puszkach.

Jak pokazują dane CMR i Polskiej Izby Handlu, w grudniu 2019 r. średnia wartość koszyka zakupowego w sklepach małoformatowych wynosiła 17,6 zł, o 9% więcej niż w listopadzie. Średnia wartość transakcji rośnie zwykle przed świętami, kiedy do koszyków trafia więcej produktów, a klienci częściej sięgają po większe opakowania i towary z wyższej półki cenowej, w tym droższe alkohole. Tak też było w tym roku – tuż przed świętami oraz w Sylwestra średnia wartość produktów znajdujących się na jednym paragonie przekraczała 20 zł, a w samą Wigilię wynosiła aż 24,5 zł. W całym 2019 r. klienci sklepów małoformatowych wydawali na zakupy średnio 15,34 zł, o 6,5% więcej niż w 2018 r., jednak do tego wzrostu przyczyniły się głównie wyższe niż przed rokiem ceny.

W supermarketach 301-2500 m2 (z wyłączeniem dyskontów) w grudniu 2019 obroty były o 23,1% wyższe niż w listopadzie. Natomiast sprzedaż rdr w supermarketach – 5,6%.

Sklepy małoformatowe do 300 m. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2 oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.


Autor: Źródło: Polska Izba Handlu - tekst oryginalny

FirmyMiesne - portal informacyjno - handlowy o rynku mięsa i wędlin w Polsce i na świecie

Drogi Użytkowniku!

Wchodząc na stronę portalu FirmyMiesne.pl przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i dane dotyczące aktywności lub urządzeń użytkownika. Przetwarzamy Twoje dane także w przypadku gdy: rejestrujesz się na portalu FirmyMiesne.pl, chcesz dodać ogłoszenie do Giełdy Mięsnej lub chcesz zamówić usługi online. W przypadku gdy dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, są traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administrator danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania znajdziesz w Polityce Prywatności klikając tutaj. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci prawo do poprawienia danych, ograniczenia przetwarzania, żądania usunięcia danych, przeniesienia danych. Szanujemy Twoja decyzję. Jeśli masz zastrzeżenia w tej kwestii wyślij nam informację na adres biuro@firmymiesne.pl

Proszę kliknij w przycisk "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług portalu FirmyMiesne.pl, w tym ze stron internetowych i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "komputerowej", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach Cookiem. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.