W dniu 19 listopada 2016 roku zakończyła się czterodniowa misja polskiego sektora drobiarskiego w Republice Południowej Afryki. W ramach programu zaplanowano spotkania biznesowe z kluczowymi importerami, seminarium branżowe oraz bankiet promujący polski drób. W spotkaniach wzięli udział m.in. przedstawiciele Krajowej Rady Drobiarstwa – Izby Gospodarczej, którzy promowali walory rodzimego mięsa drobiowego.
W trakcie misji poruszano tematykę związaną z potencjałem oraz specyfiką rynku południowoafrykańskiego oraz możliwościami rozwoju handlu produktami rolno-spożywczymi i dopasowaniem oferty do lokalnego modelu żywieniowego oraz profilu konsumenta. Wydarzenie było rezultatem wieloletnich starań o możliwość wejścia na rynek RPA. Współorganizatorami zainicjowanego przez Krajową Radę Drobiarstwa – Izbę Gospodarczą wydarzenia byli: Ambasada Rzeczpospolitej Polskiej w Pretorii, Wydział Promocji, Handlu i Inwestycji w Johannesburgu oraz bank BGŻ BNP Paribas. W misji, która uzyskała patronat Agencji Rynku Rolnego, uczestniczyli także przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju oraz Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych. Ze strony Krajowej Rady Drobiarstwa – Izby Gospodarczej za organizację odpowiadali Dyrektor Generalny Łukasz Dominiak, ekspert ds. współpracy międzynarodowej Jerzy Karney oraz ekspert ds. komunikacji i promocji Małgorzata Leszczyńska.
Głównym punktem programu było otwarte przez Ambasador Rzeczpospolitej Polskiej w Pretorii – Annę Raduchowską Brochwicz – seminarium branżowe, w którym uczestniczyło ponad 50 gości, w tym najważniejsi importerzy i przetwórcy drobiu z RPA oraz przedstawiciele południowoafrykańskiego Stowarzyszenia Importerów Mięsa AMIE SA. W czasie spotkania prelegenci poruszali m.in. zagadnienia dotyczące uwarunkowań rynkowych w kontekście handlu drobiem, potencjału wymiany handlowej oraz pożądanej oferty polskiego drobiu i jego przetworów. Ze strony polskiego sektora drobiarskiego głos zabrali m.in. Dyrektor Generalny KRD – IG Łukasz Dominiak, który przedstawił potencjał eksportowy polskiego drobiu, oraz ekspert ds. bezpieczeństwa żywności
i weterynarii KRD-IG, lek. wet. Aleksandra Porada, która podjęła temat bezpieczeństwa i jakości mięsa drobiowego produkowanego i pakowanego w Polsce.
Zwieńczeniem seminarium był prestiżowy bankiet, który zorganizowano w Ambasadzie RP w Pretorii. Do gości z seminarium dołączyli m.in. reprezentanci korpusu dyplomatycznego. Ze szczególnym entuzjazmem przyjęto pokaz kulinarny renomowanego szefa kuchni Artura Mroza. Gościom zaproponowano tradycyjne, polskie dania, takie jak półgęsek na świeżej sałacie z owocowym dresingiem, półmisek wędlin drobiowych z polskimi marynatami, kaczkę faszerowaną z ćwikłą czy kurczaka po polsku. Uczestnicy bankietu docenili przygotowane specjały, podkreślając ich wyrafinowany smak i niebanalny sposób podania.
Podczas misji polska delegacja odbyła spotkania biznesowe z największymi odbiorcami drobiu w RPA, w tym z jednym z głównych dystrybutorów drobiu w RPA – Transtrade, z sieciami handlowymi - Shoprite i Massmart, oraz z przetwórcami – m.in. z Millenium Meat. Oprócz tego, podjęto rozmowy z Izbą Celną i przedstawicielami tamtejszej Izby Handlowej.
- Misja handlowa w Afryce Południowej jest ważnym elementem budowania pozycji Polski jako lidera produkcji mięsa drobiowego. Poruszyliśmy istotne z punktu widzenia krajowych producentów zagadnienia, ustalając warunki eksportu naszych produktów na rynek RPA, który kilka miesięcy temu został otwarty dla polskich zakładów drobiarskich. Dzięki podejmowaniu takich inicjatyw mamy możliwość określenia potrzeb tutejszego rynku, jednocześnie prezentując naszą szeroką ofertę. Realizowane przez KRD-IG wspierają strategię ekspansji polskiego drobiu na światowe rynki. – komentuje Łukasz Dominiak, dyrektor generalny Krajowej Rady Drobiarstwa – Izby Gospodarczej.
Zgodnie z opiniami zarówno gospodarzy jak i gości, misja handlowa w RPA zakończyła się sukcesem. Podkreślono istotę budowania i zacieśniania więzi pomiędzy krajami, co przełoży się na popularyzowanie polskiego mięsa drobiowego na rynku południowoafrykańskim. Ważnym elementem spotkań była promocja rodzimych produktów, które zostały przyjęte z dużym zainteresowaniem.
Źródło: Krajowa Rada Drobiarstwa