O kondycji i znaczeniu branży miÄ™snej w Polsce dyskutowano wczoraj (11 kwietnia br.) w Warszawie podczas spotkania zorganizowanego przez organizacje branżowe hodowców i przetwórców miÄ™sa. Dyskusja przebiegaÅ‚a pod hasÅ‚em: „Wieprzowina i woÅ‚owina na wielkanocnym stole. Wielkanoc − MiÄ™sne ÅšwiÄ™ta − Polska Tradycja”.
− Branża miÄ™sna zaczyna nabierać rozpÄ™du. Zarówno w wieprzowinie jak i w drobiu udaÅ‚o siÄ™ zwiÄ™kszyć eksport. A w przypadku wieprzowiny zmniejszyć deficyt tego miÄ™sa. O kilkanaÅ›cie procent wzrósÅ‚ eksport drobiu. Jest jeszcze wiele do nadrobienia w przypadku woÅ‚owiny. Musimy poprawić produkcjÄ™ pod wzglÄ™dem konkurencyjnoÅ›ci i zwiÄ™kszyć jakość materiaÅ‚u hodowlanego − mówiÅ‚ uczestniczÄ…cy w spotkaniu sekretarz stanu Jacek Bogucki.
Rozmówcy zgodnie przyznali, że ostatnie kilkanaÅ›cie miesiÄ™cy byÅ‚y trudnym okresem dla caÅ‚ej branży. PrzyczynÄ… tego byÅ‚y przede wszystkim choroby zwierzÄ…t hodowlanych. Nie miaÅ‚y one wpÅ‚ywu na zdrowie konsumentów, ale wpÅ‚ynęły na kondycjÄ™ branży. Wspólne dziaÅ‚ania resortu rolnictwa, sÅ‚użb weterynaryjnych oraz samych rolników poskutkowaÅ‚y zatrzymaniem rozprzestrzeniania siÄ™ na terenie Polski zarówno grypy ptaków, jak i afrykaÅ„skiego pomoru Å›wiÅ„.
− Rolnicy przeżywali trudny okres ze wzglÄ™du na spadek cen skupu. Do tego doÅ‚ożyÅ‚y siÄ™ problemy chorób, które nie szkodzÄ… ludziom, ale sÄ… chorobami typowo gospodarczymi − podkreÅ›liÅ‚ wiceminister rolnictwa. − W tej chwili obserwujemy znaczÄ…cy skok, jeżeli chodzi o ceny wieprzowiny. Jednak nadal istnieje potrzeba rozwoju tego sektora hodowli − dodaÅ‚.
Jak wynika z licznych badaÅ„, Polacy chÄ™tnie siÄ™gajÄ… po miÄ™so. WÄ™dliny sÄ… nieodzownym skÅ‚adnikiem kanapek, a miÄ™sne dania królujÄ… prawie codziennie w wiÄ™kszoÅ›ci polskich domów. Również tradycyjny wielkanocny stóÅ‚, to bogactwo wÄ™dlin. To przede wszystkim biaÅ‚a kieÅ‚basa, szynka i pasztety.
O wyjÄ…tkowoÅ›ci tych miÄ™snych specjaÅ‚ów Å›wiadczy również fakt, że Komisja Europejska przyznaÅ‚a w tym roku certyfikat − Chronione Oznaczenia Geograficznego − biaÅ‚ej kieÅ‚basie parzonej wielkopolskiej.
Wczorajsze wydarzenie byÅ‚o okazjÄ… do omówienia nie tylko sukcesów polskiej branży miÄ™snej, lecz także wyzwaÅ„. Rozmówcy podkreÅ›lali potencjaÅ‚ eksportowy drobiu i woÅ‚owiny. Aż 90% produkowanej woÅ‚owiny jest wysyÅ‚ane na eksport. Konsekwencje dla tego sektora mogÄ… mieć decyzje podejmowane w obliczu wyjÅ›cia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. KonkurencjÄ… może stać siÄ™ dla nas Irlandia, która wiÄ™kszość swojej produkcji miÄ™sa woÅ‚owego sprzedawaÅ‚a dotychczas na rynek brytyjski. Teraz być może bÄ™dzie zmuszona szukać nowych rynków zbytu. Kolejnym wyzwaniem dla branży miÄ™snej staje siÄ™ zindywidualizowane podejÅ›cie do konsumenta przy jednoczesnej dbaÅ‚oÅ›ci o najwyższÄ… jakość produktów.
Spotkanie byÅ‚o częściÄ… cyklu promocyjnego „Wieprzowina i woÅ‚owina na wielkanocnym stole” organizowanego pod patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krzysztofa Jurgiela.
ŹródÅ‚o: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi