"Od pola do stołu" - kontrowersje dotyczące znakowania wartości odżywczych - FirmyMiesne.pl portal informacyjno - handlowy o rynku mięsa i wędlin w Polsce i na świecie
FirmyMiesne - portal informacyjno - handlowy o rynku mięsa i wędlin w Polscei na świecie
Portal o rynku mięsa i wędlin
[zamknij] Szanowni Państwo, informujemy iż Translator Google może zniekształcać oryginalny tekst i powodować błędy komunikacyjne. W przypadku pytań prosimy o kontakt od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 16:00 pod numerem tel. 694 760 702 lub mailowo biuro@firmymiesne.pl

Partner główny portalu

"Od pola do stołu" - kontrowersje dotyczące znakowania wartości odżywczych

Europejscy rolnicy i spółdzielnie rolnicze dają wyraz swoim obawom dotyczącym wprowadzenia obowiązku oznaczania wartości odżywczej z przodu opakowania. 

Po publikacji strategii „Od pola do stołu”, europejska społeczność rolnicza z zadowoleniem przyjmuje wszystkie środki, które zachęcą konsumentów do stosowania zasad zdrowego odżywiania. Społeczność ta jest jednak zmuszona zwrócić uwagę na pewne poważne obawy związane z przedstawioną w strategii propozycją obowiązkowego oznaczania wartości odżywczej z przodu opakowania (FOPNL). Dlatego też Copa i Cogeca wysłały list do Komisji Europejskiej, w którym podkreślają, że każdy nowy system oznaczania wartości odżywczej powinien rzeczywiście pomagać konsumentom w dokonywaniu wyborów dotyczących zdrowej żywności, a nie wprowadzać ich w błąd, zakłócać rynek, dyskryminować zdrowe produkty lub karać produkty, które są częścią naszego dziedzictwa kulturowego i kulinarnego. 

Europejscy rolnicy i spółdzielnie rolnicze uważają, że system oznaczania wartości odżywczej oparty na kodowaniu barwnym doprowadziłby do przedstawienia zbyt uproszczonej klasyfikacji produktów spożywczych, która piętnowałaby wysoce odżywcze produkty, chwalone przez dietetyków na całym świecie za ich wartość odżywczą, takie jak oliwa z oliwek. Dyskryminuje on również wiele produktów z oznaczeniami geograficznymi (OG) i gwarantowanych tradycyjnych specjalności (GTS), w przypadku których zmiana składu nie jest możliwa. Wartość gospodarcza tych produktów wynosi ponad 77,15 mld euro rocznie i stanowią one 7% całkowitej wartości sprzedaży artykułów spożywczych i napojów w UE. 

„Każdy system oznaczania wartości odżywczej z przodu opakowania powinien opierać się na dowodach naukowych i uwzględniać złożoność produktów spożywczych w momencie ustalania ich odżywczości, a nie ograniczać się jedynie do pewnych składników odżywczych. Koncentrując się wyłącznie na bardzo ograniczonej liczbie składników odżywczych, takich jak cukier, tłuszcz i sól lub na wartości energetycznej, odrzucamy wartościowe pod względem odżywczym produkty spożywcze, takie jak miód, i promujemy artykuły niezdrowe, takie jak napoje bezalkoholowe na bazie aspartamu. Wiele produktów, których reputacja mogłaby doznać uszczerbku przez to zbytnio uproszczone podejście do oznaczania wartości odżywczej jest cenionych za ich zalety zdrowotnei jest centralnym elementem tradycyjnych sposobów odżywiania, takich jak dieta śródziemnomorska. Przyczyniają się one do zróżnicowania żywności, co jest podstawą każdej zbilansowanej diety. Oznaczanie ich na czerwono nie pomoże ani konsumentom ani producentom” - zwrócił uwagę Pekka Pesonen, sekretarz generalny Copa-Cogeca. 

Na zakończenie należy podkreślić, że samo oznaczenie wartości odżywczej z przodu opakowania nie wystarczy, by popchnąć konsumentów w stronę zdrowszych nawyków żywieniowych. Potrzeba szeroko zakrojonej edukacji żywieniowej i kampanii podnoszących świadomość, prowadzonych już wśród najmłodszych. Co więcej, zbilansowanej diecie powinna zawsze towarzyszyć aktywność fizyczna i dobre nawyki dotyczące trybu życia. Potrzebne jest holistyczne, zharmonizowane i oparte na nauce podejście do tego tematu, a nie rozwiązania zbytnio uproszczone. 

 


Autor: Źródło: Copa Cogeca

FirmyMiesne - portal informacyjno - handlowy o rynku mięsa i wędlin w Polsce i na świecie

Drogi Użytkowniku!

Wchodząc na stronę portalu FirmyMiesne.pl przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i dane dotyczące aktywności lub urządzeń użytkownika. Przetwarzamy Twoje dane także w przypadku gdy: rejestrujesz się na portalu FirmyMiesne.pl, chcesz dodać ogłoszenie do Giełdy Mięsnej lub chcesz zamówić usługi online. W przypadku gdy dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, są traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administrator danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania znajdziesz w Polityce Prywatności klikając tutaj. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci prawo do poprawienia danych, ograniczenia przetwarzania, żądania usunięcia danych, przeniesienia danych. Szanujemy Twoja decyzję. Jeśli masz zastrzeżenia w tej kwestii wyślij nam informację na adres biuro@firmymiesne.pl

Proszę kliknij w przycisk "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług portalu FirmyMiesne.pl, w tym ze stron internetowych i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "komputerowej", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach Cookiem. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.