Remigiusz Zagraba: Kiedy powstaÅ‚a firma STEFAN i jaka jest PaÅ„stwa gÅ‚ówna dziaÅ‚alność?
PaweÅ‚ SoÅ‚tys: DolnoÅ›lÄ…skie Hurtownie WÄ™dlin STEFAN powstaÅ‚y w grudniu 1989 r. Zajmujemy siÄ™ dystrybucjÄ… oraz hurtowÄ… i detalicznÄ… sprzedażą wÄ™dlin, konserw, miÄ™sa, drobiu, serów, przetworów i szerokiej gamy artykuÅ‚ów spożywczych. DziaÅ‚amy gÅ‚ównie na obszarze Dolnego ÅšlÄ…ska, niemniej jednak nasze kontakty handlowe siÄ™gajÄ… województw oÅ›ciennych oraz przygranicznych rejonów Republiki Czeskiej, w których również prowadzimy dziaÅ‚alność handlowÄ…. Nasza bardzo bogata i szeroka oferta, dostosowana jest do potrzeb poszczególnych magazynów i wymagaÅ„ rynków lokalnych, oparta jest o produkty najwiÄ™kszych i najbardziej uznanych producentów wÄ™dlin w kraju, takich jak SokoÅ‚ów, Animex, JBB, Silesia, HAM, Madej&Wróbel, Kabanos, TarczyÅ„ski S.A, Suchan, HaÅ„drek, Indykpol, Kaminiarz i wielu innych producentów regionalnych. Każdy z magazynów prowadzi sprzedaż stacjonarnÄ… i wywozowÄ…, wspieranÄ… przez przedstawicieli handlowych. STEFAN jest wspóÅ‚udziaÅ‚owcem i dystrybutorem grupy i marki handlowej STAROPOLSKIE WĘDLINY.
R.Z.: Na rynku polskim jest bardzo dużo firm specjalizujÄ…cych siÄ™ w logistyce i sprzedaży miÄ™sa oraz wÄ™dlin. Co PaÅ„stwa wyróżnia spoÅ›ród konkurencji ?
P.S.: Na pewno wyróżnia nas to, że mamy cztery oddziaÅ‚y hurtowni w najwiÄ™kszych miastach Dolnego ÅšlÄ…ska, (WrocÅ‚aw, Åšwidnica, WaÅ‚brzych i centralny magazyn w Åšrodzie ÅšlÄ…skiej). Każdy z oddziaÅ‚ów ma kilka specjalistycznych samochodów dostawczych, dziÄ™ki czemu dziaÅ‚ania logistycznie wykonujemy sprawnie i na czas obsÅ‚ugujÄ…c klientów na terenie caÅ‚ego województwa dolnoÅ›lÄ…skiego. Wyróżnia nas również doÅ›wiadczona kadra kierownicza.
Każdy z naszych kierowników oddziaÅ‚u ma kilkunastoletnie doÅ›wiadczenie w branży, co z całą pewnoÅ›ciÄ… przekÅ‚ada siÄ™ na bardzo dobrÄ… znajomość rynku i duży profesjonalizm miÄ™dzy innymi w obsÅ‚udze klienta i dopasowaniu oferty do ich potrzeb.
Kierownicy chętnie przekazują informację, wiedzę i doświadczenie swoim pracownikom obsługującym bezpośrednio klienta stacjonarnego, co powoduje bardzo dobre relacje z nimi, a to w konsekwencji buduje obustronne zaufanie.
Klienci stacjonarni (przyjeżdżajÄ… do nas na zakupy) majÄ… duży wpÅ‚yw na bazÄ™ produktów w hurtowniach, bo to od nich zależy jaki asortyment sprzedajemy.
Na tle konkurencji wyróżniajÄ… nas wÄ™dliny marki wÅ‚asnej „Staropolskie WÄ™dliny”. Tych produktów nie można zakupić w marketach czy u konkurencji, przez co obserwujemy wiÄ™ksze zainteresowanie nimi ze strony naszych klientów krajowych jak również zagranicznych z Belgii, Holandii, WÅ‚och i Wielkiej Brytanii. Unikatowy smak i powtarzalność produktów, stawia je w Å›cisÅ‚ej czoÅ‚ówce sprzedażowej w naszych hurtowniach.
R.Z.: Sytuacja w branży mięsnej zmienia się w ostatnim czasie bardzo dynamicznie. Jak ocenia Pan sytuację na rynku mięsa i wędlin dzisiaj?
P.S.: Z perspektywy hurtownika nie jest łatwo, z roku na rok sytuacja się zmienia. Konkurencja jest bardzo duża i każdy chce sprzedać, nie wystarczy już mieć w ofercie wędliny, mięso czerwone i białe.
W ofercie handlowej trzeba mieć praktycznie wszystkie artykuÅ‚y spożywcze, sery, ciasta itp. ObsÅ‚ugujemy wiÄ™kszość klientów detalicznych na terenie województwa dolnoÅ›lÄ…skiego, którzy nie kupujÄ… jak kiedyÅ› z zapasem ale zamawiajÄ… tak, aby starczyÅ‚o im na jeden dzieÅ„, a na drugi dzieÅ„ zamówiÄ… ponownie, aby towar byÅ‚ jak najÅ›wieższy.
Handel wyglÄ…da inaczej niż dawniej, klient jest bardziej wymagajÄ…cy, w wielu sytuacjach nie zawsze dobra cena i szybka obsÅ‚uga wystarczÄ…, aby dzisiaj sprzedać towar. W wielu przypadkach biorÄ… górÄ™ inne czynniki, które decydujÄ… o wspóÅ‚pracy z klientem.
JesteÅ›my hurtowniÄ…, która ma duży procent sprzedaży stacjonarnej, lecz powoli siÄ™ to zmienia, klienci coraz częściej szukajÄ… oszczÄ™dnoÅ›ci nie tylko ekonomicznej, ale również czasowej, chcÄ… aby dowieźć im towar bezpoÅ›rednio do sklepu. Aby jak najlepiej sprostać tym wyzwaniom zatrudniamy wiÄ™cej handlowców by obsÅ‚ugiwać klientów na zewnÄ…trz jak najszybciej, jak najlepiej i tak aby nasi klienci byli zawsze zadowoleni.
R.Z.: Jakie produkty z kategorii miÄ™so i wÄ™dliny w Pana ocenie, na podstawie obserwacji zakupowej sÄ… najbardziej poszukiwane przez konsumentów?
P.S.: Dzisiejszy konsument jest bardziej wyedukowany i świadomy, kupując wędliny czyta z czego jest wyprodukowana, jaka jest zawartość mięsa w mięsie, czy jest drobiowa, czy wieprzowa.
Z moich obserwacji coraz lepiej sprzedajÄ… siÄ™ produkty premium, jak również wyroby od górali. Nie sÄ… to tanie produkty ale widać, że klient koÅ„cowy woli kupić troszkÄ™ mniej, ale drożej, zjeść zdrowo i ze smakiem.
Zauważalna jest również tendencja wzrostu sprzedaży miÄ™sa czerwonego i biaÅ‚ego w stosunku do wÄ™dlin, myÅ›lÄ™, że w jakiejÅ› części taka sytuacja spowodowana jest dużą iloÅ›ciÄ… programów kulinarnych, bo ludzie zaczynajÄ… sami gotować.
R.Z.: WÅ‚aÅ›ciciele hurtowni STEFAN sÄ… także udziaÅ‚owcami Grupy Staropolskie WÄ™dliny. Jakie niesie to korzyÅ›ci dla PaÅ„stwa i oczywiÅ›cie dla PaÅ„stwa klientów?
P.S.: KorzyÅ›ci jest kilka, negocjowanie niższych cen z producentami, którzy inaczej podchodzÄ… do caÅ‚ej grupy niż do jednej hurtowni, wszelkiego rodzaju akcje promocyjne, wspólne gazetki itp. Wszystko to przekÅ‚adamy na klientów hurtowni, którzy z tego korzystajÄ…, przede wszystkich z korzystnych cen zakupu, których nie uzyskalibyÅ›my jako pojedynczy podmiot.
NajwiÄ™kszÄ… jednak korzyÅ›ciÄ… w mojej ocenie sÄ… produkty marki wÅ‚asnej STAROPOLSKIE WĘDLINY, które mamy w sprzedaży, to jest duża przewaga nad konkurencyjnymi hurtowniami na rynku.
DziÄ™ki grupie możemy również obsÅ‚użyć sieci handlowe o zasiÄ™gu ogólnopolskim, ponieważ w każdym rejonie Polski mamy hurtowniÄ™ należącÄ… do grupy.
R.Z.: Jaka Pana zdaniem będzie przyszłość dystrybucji mięsa i wędlin w Polsce i czy zajdą zauważalne zmiany na przestrzeni najbliższych 3 lat?
P.S.: Sytuacja w branży miÄ™snej jest tak dynamiczna, że scenariuszy może być kilka. WedÅ‚ug mojej oceny bardzo ciężko bÄ™dÄ… miaÅ‚y hurtownie, które pozostanÄ… same bez konsolidacji z grupami zakupowymi. Konsolidacja daje wiÄ™cej możliwoÅ›ci. Mimo iż na rynku jest wiele maÅ‚ych sklepów to obserwujemy coraz wiÄ™cej likwidacji w tym sektorze.
WÅ‚aÅ›ciciele sklepów zaczynajÄ… również łączyć siÄ™ w grupy zakupowe, aby wynegocjować lepszÄ… ofertÄ™ zakupu dla siebie i być konkurencyjnym z różnego rodzaju sieciami lokalnymi na swoim terenie. MyÅ›lÄ™, że w tym kierunku bÄ™dzie to szÅ‚o, jak to mówiÄ… w grupie siÅ‚a.
R.Z.: Kto może zostać Państwa dostawcą i czy jesteście otwarci na nowe produkty, firmy?
P.S.: DostawcÄ… może zostać każdy, kto speÅ‚ni kilka zasad, przede wszystkim produkty muszÄ… mieć wysokÄ… jakość, powtarzalność i realne ceny dostosowane do rynku (z tym jest duży problem). Również powinien posiadać choć jeden produkt, który go wyróżnia, aby mógÅ‚ zainteresować klienta detalicznego i oczywiÅ›cie konsumenta. Ważne jest również, aby byÅ‚ lojalnym partnerem handlowym na rynku, bo z lojalnoÅ›ciÄ… producentów bywa różnie.
Mamy wielu producentów w swojej ofercie, a pomimo tego nikogo nie odsyÅ‚amy z tzw. kwitkiem. Czekamy jednak na tych, którzy majÄ… do zaoferowania produkty unikatowe, wyjÄ…tkowe i oryginalne.