Według CMR Panel i Polskiej Izby Handlu we wrześniu 2019 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 wzrosła o 7,1% w odniesieniu do zeszłego roku, jednakże liczba przeprowadzonych transakcji nieznacznie zmalała. W zestawieniu z sierpniem 2019 r. obroty sklepów małoformatowych spadły o blisko 10%, zaś liczba transakcji zmniejszyła się o 8,5%.
Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 we wrześniu 2019 r.: -10% mdm ,+7,1% rdr
Jak co roku w sklepach małoformatowych w związku ze spadkiem temperatur zmniejszeniu uległa liczba transakcji (towarzysząca spadkowi wartość sprzedaży), bo klienci rzadziej odwiedzają je ze względu na lody czy napój z lodówki. W 2019 r. letnie upały skończyły się wraz z początkiem września, co natychmiast miało swoje przełożenie na spadek sprzedaży m.in. napojów gazowanych (we wrześniu liczba transakcji była o 23% niższa niż w sierpniu), wody (spadek o 27%) oraz piwa (o 17%). Największe spadki (o ponad 50%) zarejestrowano jednakże w kategorii najbardziej wrażliwej na pogodę, czyli lody – jeszcze w sierpniu po mrożone przekąski sięgał o piętnasty klient przychodzący do placówki małego formatu, a we wrześniu już tylko co trzydziesty. Niższe temperatury i początek roku to czynniki powodujące, że do łask wracają tradycyjne słodycze czekoladowe, takie jak batony (we wrześniu wartość ich sprzedaży była o 27% wyższa niż w sierpniu), wafelki (wzrost o 22%) czy rogaliki. Jak pokazują dane z paragonów, tego typu produkty mają na celu nie tylko do poprawy nastroju, ale bardzo często są łatwo dostępnymi zamiennikami lub dodatkami do drugiego śniadania – w dni powszednie niemal co ósmy paragon z batonikami i wafelkami i co piąty z rogalikami przechodzi przez kasy w godzinach miedzy siódmą a dziewiątą.
W analogicznym okresie ubiegłego roku dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych rdr wyniosła: + 5%
Według CMR Panel i Polskiej Izby Handlu we wrześniu 2019 r. średnia wartość transakcji w sklepach małoformatowych do 300 m2 wyniosła 14,86 zł i była tylko o 1,6% niższa niż niż miesiąc wcześniej. W porównaniu z wrześniem zeszłego roku, średnia wartość koszyka zwiększyła się o 7,8%, lecz wzrost ten był w głównej mierze spowodowany zjawiskiem rosnących cen. Jedną z kategorii, za które klienci sklepów małoformatowych płacili we wrześniu o wiele więcej niż w roku ubiegłym, jest cukier – wartość jego sprzedaży wzrosła o ponad 20% w porównaniu z wrześniem 2018 r., choć liczba sprzedanych opakowań utrzymała się niemal na tym samym poziomie.
W placówkach małego formatu stale odnotowywany jest dynamiczny wzrost sprzedaży produktów wpisujących się we współczesne trendy żywieniowe związane ze zdrowiem, wegetarianizmem a także z wygodą i oszczędnością czasu. W ujęciu rok do roku kilkudziesięcioprocentowe wzrosty zarówno pod względem liczby transakcji, jak i wartości zanotowały takie kategorie jak musy owocowe, gotowe dania chłodzone czy roślinne zmienniki mleka. Urodzaj grzybów w polskich lasach miał swój wpływ na wzrost sprzedaży octu – we wrześniu 2019 r. wartość jego sprzedaży była o ponad 50% wyższa niż w 2018 roku.
W supermarketach 301-2500 m2 (z wyłączeniem dyskontów) we wrześniu 2019 obroty były o -9,1% niższe niż miesiąc wcześniej. Natomiast sprzedaż rdr w supermarketach to +0,7%.
Źródło: Polska Izba Handlu
Partner portalu