Dino Polska S.A., polska sieć marketów spożywczych, bÄ™dÄ…ca jednÄ… z najszybciej rosnÄ…cych sieci na rynku handlu detalicznego artykuÅ‚ami spożywczymi w Polsce, odnotowaÅ‚a w 2018 roku dynamiczny wzrost przychodów ze sprzedaży (+30,8%r/r do 5,8 mld zÅ‚), w tym bardzo dobry poziom sprzedaży w istniejÄ…cej sieci sklepów (LfL, +11,6% r/r). Grupa notuje także dalszy wzrost rentownoÅ›ci. Wynik EBITDA wzrósÅ‚ o 34,8%, a marża EBITDA zwiÄ™kszyÅ‚a siÄ™ o 0,3 punktu procentowego do poziomu 9,3%.
Grupa Dino Polska zainwestowaÅ‚a w 2018 roku 634 mln zÅ‚, gÅ‚ównie w dalszy rozwój sieci sklepów i w nowe centrum dystrybucyjne. W 2019 r. Dino Polska planuje przeznaczyć na inwestycje 850 mln zÅ‚, podobnie jak rok wczeÅ›niej gÅ‚ównie na ekspansjÄ™ sieci marketów Dino i centra dystrybucyjne.
Istotny wzrost skali dziaÅ‚ania Grupy – ponad 30-proc. dynamika wzrostu sprzedaży trzeci rok z rzÄ™du – to efekt dalszego dynamicznego rozwoju sieci sklepów i dwucyfrowego wzrostu przychodów na bazie LfL (like-for-like). W 2018 r. sieć Dino odnotowaÅ‚a wzrost liczby zakupów, przy równoczesnym, znaczÄ…cym wzroÅ›cie wartoÅ›ci przeciÄ™tnego paragonu.
Tempo rozwoju zawdziÄ™czamy naszym klientom – tym, którzy regularnie robiÄ… zakupy w Dino, jak i nowym, na których zaufanie caÅ‚y czas pracujemy. Dla nich konsekwentnie otwieramy nowe markety – za chwilÄ™ tysiÄ™czny – bo wiemy, że zakupy spożywcze wolÄ… realizować w pobliżu domu. W odpowiedzi na ich potrzeby oferta w sklepach Dino oparta jest w dużej mierze na produktach Å›wieżych – powiedziaÅ‚ Szymon Piduch, Prezes ZarzÄ…du Dino Polska.
Dino Polska otworzyÅ‚a w 2018 roku rekordowÄ… liczbÄ™ sklepów – 202 wobec 147 otwarć rok wczeÅ›niej (+37% r/r), co oznacza, że na koniec grudnia 2018 roku posiadaÅ‚a 977 marketów. Celem jest dalsze zwiÄ™kszanie liczby nowych otwarć.
ChcielibyÅ›my utrzymać szybkie tempo rozwoju naszej spóÅ‚ki w kolejnych latach. Otoczenie rynkowe, sprzyjajÄ…ce polskiemu rynkowi handlu artykuÅ‚ami spożywczymi, w połączeniu z naszym sprawdzonym formatem sklepów dajÄ… duże możliwoÅ›ci dalszej ekspansji. ZagÄ™szczamy liczbÄ™ marketów, stopniowo także zwiÄ™kszamy zasiÄ™g na nowych obszarach, co pozwala nam w zrównoważony i efektywny finansowo sposób przeksztaÅ‚cać siÄ™ w sieć ogólnopolskÄ…. Wraz ze wzrostem skali dziaÅ‚ania chcemy pracować nad utrzymaniem wysokiego poziomu sprzedaży LfL – powiedziaÅ‚ Szymon Piduch, Prezes ZarzÄ…du Dino Polska.
EkspansjÄ™ sieci wspiera czwarte centrum dystrybucyjne, otwarte w zeszÅ‚ym roku w Rzeszotarach na Dolnym ÅšlÄ…sku. Intensywnemu rozwojowi towarzyszyć bÄ™dzie dalsze zwiÄ™kszanie zatrudnienia. Tylko w 2018 r. Grupa Dino stworzyÅ‚a 3,4 tys. nowych miejsc pracy i na koniec roku zatrudniaÅ‚a już 16,5 tys. pracowników.
W 2019 roku stawiamy sobie za cel otwarcie wiÄ™kszej liczby sklepów Dino niż rok wczeÅ›niej, do czego jesteÅ›my dobrze przygotowani. W odpowiedzi na potrzeby klientów, bÄ™dziemy dalej regularnie aktualizować ofertÄ™ asortymentowÄ… naszych sklepów, opierajÄ…c jÄ… gÅ‚ównie na markowych i Å›wieżych produktach. SprzyjajÄ…ca koniunktura i rosnÄ…ce wydatki Polaków dodatkowo napÄ™dzajÄ… sektor handlu artkuÅ‚ami spożywczymi. Nasz kraj jest w pierwszej dziesiÄ…tce paÅ„stw europejskich pod wzglÄ™dem tempa rozwoju handlu artykuÅ‚ami spożywczymi – dodaje Szymon Piduch.
Dino Polska, zgodnie z przyjÄ™tÄ… strategiÄ…, przekroczy liczbÄ™ 1 200 sklepów w 2020 roku i zamierza kontynuować dynamicznÄ… ekspansjÄ™ w kolejnych latach. Grupa szacuje, że łączna wartość inwestycji, które zrealizuje w 2019 roku wyniesie 850 mln zÅ‚. Gros nakÅ‚adów inwestycyjnych przeznaczone zostanie na rozbudowÄ™ sieci sklepów i zaplecza logistycznego.
Otoczenie rynkowe
Rynek handlu detalicznego artykułami spożywczymi regularnie rośnie, mimo wprowadzonego w marcu 2018 r. zakazu handlu w niedzielę. Handel spożywczy wspierany jest przez dobrą sytuację makroekonomiczną: szybko rosnące PKB (5,1% w 2018 r.), wzrost płac, rekordowo niskie bezrobocie (5,8% na koniec 2018 roku). W samym IV kwartale PKB Polski wynosiło +4,9% r/r wobec +1,2% r/r w strefie euro. Rok 2018 charakteryzował się inflacją cen żywności na poziomie 2,6%.
Prognozy NBP zakładają wzrost PKB w 2019 roku na poziomie +4,0%, w 2020 r. +3,7%, a w 2021 r. na poziomie +3,5%. Zapowiadane przez rząd propozycje fiskalne, w tym rozszerzenie programu 500+ mogą być dodatkowym bodźcem wspierającym sektor handlu artkułami spożywczymi.
Sektor handlu detalicznego artykuÅ‚ami spożywczymi notuje okoÅ‚o 4-proc. wzrosty rocznie. Dino Polska roÅ›nie szybciej niż rynek i nadal widzimy duże możliwoÅ›ci rozwoju sieci naszych marketów – podsumowuje Szymon Piduch.
ŹródÅ‚o: DINO Polska S.A.