Stoisko miÄ™sne to niewÄ…tpliwie serce wiÄ™kszoÅ›ci sklepów ogólnospożywczych. UmiejÄ™tnie prowadzone potrafi zbudować rzeszÄ™ staÅ‚ych i lojalnych klientów. Czynników decydujÄ…cych o sukcesie jest wiele, ale jednym z najważniejszych jest obsÅ‚uga klienta na wysokim poziomie.
WÅ‚aÅ›ciciele sklepów podczas rozmów wielokrotnie wskazywali, że aby odnieść sukces, najważniejsi sÄ… ludzie, którzy zarzÄ…dzajÄ… sklepem i obsÅ‚ugujÄ… klientów. Podobne zdanie wyrażali klienci, wskazujÄ…c sprzedawców jako tych, dziÄ™ki którym zakupów dokonywali z przyjemnoÅ›ciÄ….
ObsÅ‚uga klienta to wielka odpowiedzialność, dziÄ™ki niej można zbudować zaufanie i lojalność, ale też przez tÄ™ niewÅ‚aÅ›ciwÄ… zrazić i stracić klientów, czÄ™sto bezpowrotnie.
Każdy sprzedawca na stoisku miÄ™snym powinien pamiÄ™ta, że w bardzo dużym stopniu jego postawa i zachowanie Å›wiadczÄ… nie tylko o firmie, w której pracuje, lecz także o nim. Warto wiÄ™c zwrócić uwagÄ™ na kilka ważnych zasad.
1. PamiÄ™taj, aby polecać i sprzedawać klientom tylko takie produkty, które sama/sam chÄ™tnie byÅ› kupiÅ‚a/kupiÅ‚.
2. PamiÄ™taj, że czystość, Å›wieżość produktów i porzÄ…dek w ladzie chÅ‚odniczej Å›wiadczÄ… o Tobie i o sklepie, w którym pracujesz.
3. Pamiętaj o szczerym i ciepłym uśmiechu oraz pogodnym wyrazie twarzy.
4. Pamiętaj o nawiązaniu kontaktu wzrokowego z klientem.
5. Pamiętaj o czystym, schludnym i zgodnym ze standardami sklepu ubiorze (fartuch, nakrycie głowy).
6. PamiÄ™taj o wÅ‚osach – powinny być czyste i spiÄ™te.
7. PamiÄ™taj o dÅ‚oniach i paznokciach – powinny być czyste, zadbane, bez pierÅ›cionków i kolorowych lakierów.
8. Pamiętaj o rękawiczkach, kiedy trzymasz w ręku mięso lub wędlinę.
9. Pamiętaj o zainteresowaniu się klientem, jeśli masz możliwość, zapytaj o pogodę, samopoczucie.
10. Pamiętaj, że najlepsi sprzedawcy doradzają i pomagają klientom.
11. PamiÄ™taj, aby mieć wiedzÄ™ na temat produktów, które sprzedajesz.
12. Pamiętaj o tym, że sprzedać jeden raz potrafi niemal każdy, ważne jest, aby tak obsługiwać klienta, by odwiedzał nasz sklep, jak najczęściej.
13. Pamiętaj, że klienci cenią indywidualne podejście, bo każdy chce czuć się wyjątkowo.
Remigiusz Zagraba