Stoisko mięsne to niewątpliwie serce większości sklepów ogólnospożywczych. Umiejętnie prowadzone potrafi zbudować rzeszę stałych i lojalnych klientów. Czynników decydujących o sukcesie jest wiele, ale jednym z najważniejszych jest obsługa klienta na wysokim poziomie.
Właściciele sklepów podczas rozmów wielokrotnie wskazywali, że aby odnieść sukces, najważniejsi są ludzie, którzy zarządzają sklepem i obsługują klientów. Podobne zdanie wyrażali klienci, wskazując sprzedawców jako tych, dzięki którym zakupów dokonywali z przyjemnością.
Obsługa klienta to wielka odpowiedzialność, dzięki niej można zbudować zaufanie i lojalność, ale też przez tę niewłaściwą zrazić i stracić klientów, często bezpowrotnie.
Każdy sprzedawca na stoisku mięsnym powinien pamięta, że w bardzo dużym stopniu jego postawa i zachowanie świadczą nie tylko o firmie, w której pracuje, lecz także o nim. Warto więc zwrócić uwagę na kilka ważnych zasad.
1. Pamiętaj, aby polecać i sprzedawać klientom tylko takie produkty, które sama/sam chętnie byś kupiła/kupił.
2. Pamiętaj, że czystość, świeżość produktów i porządek w ladzie chłodniczej świadczą o Tobie i o sklepie, w którym pracujesz.
3. Pamiętaj o szczerym i ciepłym uśmiechu oraz pogodnym wyrazie twarzy.
4. Pamiętaj o nawiązaniu kontaktu wzrokowego z klientem.
5. Pamiętaj o czystym, schludnym i zgodnym ze standardami sklepu ubiorze (fartuch, nakrycie głowy).
6. Pamiętaj o włosach – powinny być czyste i spięte.
7. Pamiętaj o dłoniach i paznokciach – powinny być czyste, zadbane, bez pierścionków i kolorowych lakierów.
8. Pamiętaj o rękawiczkach, kiedy trzymasz w ręku mięso lub wędlinę.
9. Pamiętaj o zainteresowaniu się klientem, jeśli masz możliwość, zapytaj o pogodę, samopoczucie.
10. Pamiętaj, że najlepsi sprzedawcy doradzają i pomagają klientom.
11. Pamiętaj, aby mieć wiedzę na temat produktów, które sprzedajesz.
12. Pamiętaj o tym, że sprzedać jeden raz potrafi niemal każdy, ważne jest, aby tak obsługiwać klienta, by odwiedzał nasz sklep, jak najczęściej.
13. Pamiętaj, że klienci cenią indywidualne podejście, bo każdy chce czuć się wyjątkowo.
Remigiusz Zagraba