Remigiusz Zagraba: Jakie sÄ… najważniejsze kierunki rozwoju Intermarché w Polsce na najbliższe lata?
PaweÅ‚ WardziÅ„ski: NaszÄ… misjÄ… jest bycie ulubionym supermarketem Polaków. Aby to osiÄ…gnąć muszÄ… być speÅ‚nione cztery warunki: zapewnienie klientom niskich cen, Å›wieżoÅ›ci, odpowiedniego wyboru i bliskoÅ›ci. W realizacji trzech pierwszych elementów jesteÅ›my mocno zaawansowani. Stawiamy na bogatÄ… ofertÄ™ produktów Å›wieżych, w tym rozbiór miÄ™sa na miejscu w sklepie, wÅ‚asne wÄ™dzarnie, produkty Å›wieżo pakowane na miejscu oraz rozwijajÄ…cÄ… siÄ™ ofertÄ™ garmażeryjnÄ…. Stawiamy też na lokalność. Każdy z przedsiÄ™biorców Intermarché zna najlepiej swój rynek, swoich klientów i w odpowiedzi na ich oczekiwania oferuje produkty od lokalnych dostawców. Jako supermarket oferujemy klientom szeroki wybór produktów, w tym produktów marki wÅ‚asnej z liczbÄ… ponad 2000 referencji. Z roku na rok poprawiamy swoje pozycjonowanie cenowe. To, na czym obecnie siÄ™ skupiamy to zwiÄ™kszenie punktów dotarcia do konsumenta, a tym samym poprawa naszej dostÄ™pnoÅ›ci. Dlatego tak ważny jest dla nas rozwój i zwiÄ™kszanie zasiÄ™gu dziaÅ‚ania.
R.Z.: Czy mogÄ… PaÅ„stwo zdradzić, w jakich regionach planowane sÄ… nowe otwarcia sklepów?
P.W.: Intermarché rozwija dziaÅ‚alność na terenie caÅ‚ej Polski. Nasze supermarkety funkcjonujÄ… zarówno w wiÄ™kszych, jak i mniejszych miejscowoÅ›ciach, gdzie dostrzegamy najwiÄ™kszy popyt na naszÄ… ofertÄ™. Skupiamy siÄ™ na różnych regionach, aby jak najlepiej odpowiadać na potrzeby lokalnych rynków.
R.Z.: Jakie miejsce w strategii Intermarché zajmuje kategoria miÄ™sa i wÄ™dlin?
P.W.: Wyróżnikiem sieci Intermarché sÄ… produkty Å›wieże, w tym kategoria miÄ™sa i wÄ™dlin. Jak już wspomniaÅ‚em, wÅ‚asne wÄ™dzarnie, produkcja wyrobów wÅ‚asnych metodÄ… rzemieÅ›lniczÄ…, rozbiór miÄ™sa na miejscu, bogata oferta garmażeryjna to elementy, które wyróżniajÄ… nas na rynku i które przede wszystkim, sÄ… doceniane przez naszych klientów. Warto zaznaczyć, że produkcja wyrobów metodÄ… rzemieÅ›lniczÄ… jest z roku na rok coraz rzadziej spotykana na rynku, dlatego traktujemy to jako nasz atrybut, majÄ…cy niebagatelne znaczenie w strategii sieci Intermarché.
R.Z.: Jakie dziaÅ‚ania podejmujecie PaÅ„stwo, by zapewnić wysokÄ… jakość produktów miÄ™snych?
P.W.: Nasze miÄ™so pochodzi w wiÄ™kszoÅ›ci z póÅ‚tusz wieprzowych i ćwierci woÅ‚owych rozbieranych na miejscu w sklepie, dziÄ™ki czemu gwarantujemy Å›wieżość, a tym samym lepszÄ… jakość oferowanego klientom miÄ™sa i produkowanych wÄ™dlin. Ponadto, w przypadku produktów wÅ‚asnych jesteÅ›my pod staÅ‚ym nadzorem weterynaryjnym, dziÄ™ki czemu jest zapewniona peÅ‚na kontrola w caÅ‚ym procesie produkcyjnym. W kontekÅ›cie produktów brandowych kontrolÄ™ tÄ™ zapewnia producent oraz dostawca, a z naszej strony dziaÅ‚ jakoÅ›ci, który weryfikuje, kontroluje i sprawdza towar przyjmowany do magazynu, zanim trafi na nasze póÅ‚ki sklepowe.
R.Z.: Czy wspóÅ‚pracujecie z lokalnymi dostawcami miÄ™sa? Jak wyglÄ…da taki model wspóÅ‚pracy?
P.W.: Model franczyzowy oferowany przez sieć Intermarché zakÅ‚ada dużą niezależność zrzeszonych w niej przedsiÄ™biorców. Jednym z jej elementów jest realny wpÅ‚yw na oferowany w danym sklepie asortyment, poprzez możliwość wspóÅ‚pracy przedsiÄ™biorców z lokalnymi dostawcami czy producentami. I tak jest również w przypadku miÄ™sa. Nasze sklepy wiÄ™kszość surowca miÄ™snego kupujÄ… od regionalnych zakÅ‚adów miÄ™snych, znanych i cenionych przez lokalnÄ… spoÅ‚eczność, co jednoczeÅ›nie powoduje wzrost zaufania wÅ›ród naszych klientów do produktu gotowego.
R.Z.: Jakie zmiany w preferencjach klientów w zakresie miÄ™sa obserwujecie w ostatnich latach ?
P.W.: Oprócz daÅ„ gotowych, które cieszÄ… siÄ™ coraz wiÄ™kszÄ… popularnoÅ›ciÄ… klienci wybierajÄ… miÄ™so jako póÅ‚produkt, do szybkiego przyrzÄ…dzenia w domu. Poza tym obserwujemy rozwój sprzedaży w segmencie woÅ‚owiny, którÄ… Polacy zaczynajÄ… od kilku lat mocniej doceniać.
R.Z.: Czy planowane sÄ… nowe inwestycje w zakresie rozwoju dziaÅ‚ów tradycyjnych, jak np. stoiska miÄ™sne z obsÅ‚ugÄ…?
P.W.: Nasze dziaÅ‚y tradycyjne to nasze oczko w gÅ‚owie, wiÄ™c nieustannie nad nimi pracujemy. W ostatnich latach rozszerzamy również dostÄ™pność produktów garmażeryjnych wÅ‚asnej produkcji, które sÄ… poszukiwane przez naszych konsumentów. Równolegle dla klientów niezwykle ceniÄ…cych czas rozwijamy również strefÄ™ samoobsÅ‚ugowej, w której można kupić nasze Å›wieżo pakowane produkty.
R.Z.: Jakie znaczenie dla PaÅ„stwa strategii ma rozwój marek wÅ‚asnych w kategorii miÄ™snej?
P.W.: Rozwój Marek WÅ‚asnych w kategorii miÄ™snej ma dla nas znaczenie strategiczne. Intermarché to sieć, która buduje swój wizerunek i tożsamość gÅ‚ównie przez postrzeganie w kategoriach Å›wieżych, a blisko 50% caÅ‚ego obrotu w sklepach realizowane jest wÅ‚aÅ›nie na tych kategoriach. Dlatego też dużą uwagÄ™ zwracamy na obecność produktów Marki WÅ‚asnej w kategorii miÄ™snej. Mamy specjalne brandy, pod którymi kreujemy produkty pod MarkÄ… WÅ‚asnÄ…: "Dobre z Farmy" - dla miÄ™sa oraz "Prosto z WÄ™dliniarni" - dla wyrobów wÄ™dliniarskich. Oba te brandy sÄ… elementami spójnego systemu marek, które stosujemy w kategoriach "Å›wieżych". W przyszÅ‚oÅ›ci planujemy dalszy rozwój obecnoÅ›ci produktów Marki WÅ‚asnej w kategorii miÄ™snej.
R.Z.: Jakie innowacje (np. w zakresie pakowania, logistyki, asortymentu) wprowadzacie Państwo w dziale mięsnym?
P.W.: Wprowadzamy produkty "świeżo pakowane", o czym już wspomniałem. Są to wędliny w kawałkach i plastrach w opakowaniu VAC oraz elementy mięsne i drobiowe pakowane w bezpiecznej atmosferze MAP.
R.Z.: Czy obserwujecie zmiany w oczekiwaniach konsumentów wzglÄ™dem produktów miÄ™snych? Jak na nie odpowiadacie?
P.W.: Celem sieci Intermarché jest zapewnienie klientom bardzo szerokiego wyboru produktów. Rozwijamy nasz asortyment pod kÄ…tem oczekiwaÅ„ i potrzeb klientów. Coraz wiÄ™kszym zainteresowaniem cieszÄ… siÄ™ nasze propozycje daÅ„ gotowych ciepÅ‚ych i garmażu zimnego, przygotowanych na bazie wyrobów wÅ‚asnych: devolay, kotlety mielone, gołąbki, golonki, karkówki czy krokiety, pierogi, naleÅ›niki, itp. Klienci wybierajÄ… też wysokÄ… jakość gotowych wÄ™dlin z naszych wÄ™dzarni. Cieszymy siÄ™, że to akurat nasze wÅ‚asne wyroby tak dobrze oceniane sÄ… przez klientów, dlatego caÅ‚y czas dokÅ‚adamy staraÅ„, by tÄ™ ofertÄ™ rozszerzać.
R.Z.: Czy mogÄ… PaÅ„stwo pochwalić siÄ™ jakimÅ› szczególnym sukcesem lub projektem w kategorii miÄ™snej z ostatniego roku?
P.W.: Trzeci rok z rzÄ™du sklepy Intermarché otrzymujÄ… nagrody w konkursie “Produkty najwyższej jakoÅ›ci w przemyÅ›le miÄ™snym”, który jest organizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. W 2025 aż 4 placówki sieci: w Åšrodzie Wielkopolskiej, DÄ™bnie, Knurowie i Åšremie zostaÅ‚y ocenione, a ich wyróżnione produkty wÅ‚asne mogÄ… być oznaczone znakiem towarowym „Produkt najwyższej jakoÅ›ci”. Cieszymy siÄ™, że jako sieć, która pioniersko na polskim rynku wprowadziÅ‚a do swoich punktów sprzedaży wÄ™dzarnie oraz wÅ‚asny rozbiór miÄ™sa, zostajemy wyróżnieni w kategoriach, które stanowiÄ… o naszej przewadze konkurencyjnej.
R.Z.: Dziękuję za rozmowę.
P.W.: Dziękuję.