Jak pokazują dane CMR, w marcu 2018 r. liczba transakcji zaraportowanych w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 18% wyższa niż w lutym 2018 r., a całkowita wartość sprzedaży zwiększyła się o 23%. Wzrost ten wynikał nie tylko z większej liczby dni (marzec był o 3 dni dłuższy niż luty), ale też ze zwiększonych zakupów związanych z przygotowaniami do Wielkanocy. W ujęciu rok do roku obroty sklepów małego formatu zwiększyły się o niemal 9%, mimo iż liczba transakcji spadła o 7% – mówi Joanna Chilicka z Polskiej Izby Handlu.
WzPogoda (mroźny początek i środek miesiąca) nie zachęcała klientów do wychodzenia z domu i nie sprzyjała impulsowym zakupom piwa, lodów czy napojów. Dodatkowo w minionym miesiącu polscy konsumenci musieli zacząć dostosowywać swoje zachowania zakupowe do nowych przepisów ograniczających handel w niedzielę. Jak pokazują dane CMR, w dwóch tygodniach z zakazem w handlu w niedzielę sklepy małoformatowe odnotowały wzrost zarówno liczby transakcji, jak i obrotów w porównaniu z poprzednimi tygodniami, jednak w dużym stopniu przyczyniło się do tego chwilowe ocieplenie, które nadeszło po fali mrozów.
Duży wpływ na zawartość marcowego koszyka w sklepach małoformatowych miała Wielkanoc, która w tym roku obchodzona była wprawdzie 1 kwietnia, ale wszelkie przedświąteczne zakupy były dokonywane właśnie marcu, dlatego w tym miesiącu w ujęciu rdr odnotowano wzrost większości kategorii typowo świątecznych. W marcu klienci sklepów małoformatowych wydali na przyprawy i dodatki kulinarne aż o 36% więcej niż w przed rokiem, natomiast wartość sprzedaży zup, a także na przetworów warzywnych wzrosła o 27%. Liczba paragonów, na których pojawiał się majonez, była o 40% wyższa niż w marcu 2016 r. Jeszcze większe wzrosty odnotowano dla chrzanu – w marcu br. sięgnęło po niego niemal dwa razy więcej klientów niż przed rokiem i prawie trzy razy więcej niż w lutym 2018 r. Przed Wielkanocą do koszyków częściej trafiały też słodycze, szczególnie takie, które świetnie nadają się na drobny upominek – w marcu 2017 r. wydatki klientów sklepów małoformatowych na figurki czekoladowe były o 250% wyższe niż przed rokiem, sprzedaż pralin czekoladowych zwiększyła w tym czasie o 24% , a sprzedaż pianek w czekoladzie aż o 40%. Większym zainteresowaniem cieszyły się też wódki czyste i smakowe (wartość ich sprzedaży była odpowiednio o 8 i 12% wyższa niż w marcu 2017 r.), spadła natomiast sprzedaż piwa.
Z danych CMR wynika, że w marcu 2018 r. klienci wydawali na zakupy w sklepach małoformatowych do 300 m2 średnio 14,9 zł, czyli niemal o 4% więcej niż miesiąc wcześniej. W ujęciu rok do roku średnia wartość koszyka zwiększyła się o 16%. Wpływ na to miały podwyżki cen żywności, ale także większa liczba produktów wkładana do koszyka tuż przed świętami oraz mniejsza liczba drobnych transakcji dotyczących zakupów produktów impulsowych, takich jak piwo czy lody.
Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2 oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.
Źródło: PIH
Partnerzy