GÅ‚ównymi odbiorcami miÄ™sa i produktów wieprzowych z UE w styczniu i lutym br. byÅ‚y kraje azjatyckie: Chiny, Japonia, Hongkong, Korea PÅ‚d. i Filipiny. Oprócz Filipin, wszystkie zanotowaÅ‚y wzrosty zakupów w porównaniu z tym samym okresem 2016 r. Chiny zakupiÅ‚y o 12% wiÄ™cej unijnych produktów wieprzowych niż przed rokiem, w tym o 21% wiÄ™cej mrożonego i schÅ‚odzonego miÄ™sa i o 5% wiÄ™cej smalcu i podrobów. Chiny i Hongkong miaÅ‚y 73% udziaÅ‚ w caÅ‚kowitym wywozie podrobów z UE. Znaczny wzrost sprzedaży na rynek chiÅ„ski byÅ‚ spowodowany redukcjÄ… pogÅ‚owia trzody chlewnej w tym kraju w ostatnich 2 latach oraz konkurencyjnoÅ›ciÄ… unijnego miÄ™sa. Dynamika wzrostu sprzedaży do PaÅ„stwa Åšrodka byÅ‚a na poczÄ…tku roku już niższa niż w 2016 r., co odzwierciedlaÅ‚o rosnÄ…cÄ… konkurencjÄ™ na tamtejszym rynku ze strony dostawców amerykaÅ„skich, kanadyjskich i brazylijskich oraz osÅ‚abienie popytu.
W dalszej części 2017 r. można siÄ™ spodziewać dalszego spowolnienia chiÅ„skiego importu wieprzowiny ze wzglÄ™du na prognozowanÄ… odbudowÄ™ produkcji w drugim póÅ‚roczu.
ŹródÅ‚o: FAMMU/FAPA