O rozwoju sklepów sieci Kaufland rozmawiamy z Krzysztofem Litwinkiem Rzecznikiem Prasowym sieci Kaufland.
Remigiusz Zagraba: Kaufland to sieć, która posiada w Polsce 206 sklepów oraz zatrudnia ponad 15 000 pracowników, takie wyniki pochodzą ze stycznia 2018 r. Czy zamierzają Państwo otwierać kolejne sklepy w Polsce i jaką dynamikę otwarć przewidujecie ?
Krzysztof Litwinek: Polska jest dla sieci Kaufland jednym z najbardziej strategicznych rynków. Nieustannie się tu rozwijamy i to już od 17 lat. Obecnie sieć Kaufland posiada w Polsce 208 sklepów. Polski rynek w ostatnich latach stał się wyjątkowo wymagający i wraz z tym my również zaczęliśmy szybciej się zmieniać jako sieć. Celem tych zmian jak zawsze jest klient i jego satysfakcja. Patrząc na cały okres naszej działalności w Polsce, zmiany, które rozpoczęliśmy dwa lata temu, są najbardziej spektakularne, ponieważ dotyczą one praktycznie każdego punktu styku klienta z siecią Kaufland.
Nasze obecne plany zakładają roczny wzrost sieci marketów na poziomie ok. 5-10 placówek. W przeważającej części będą to duże miasta. Zamierzamy również rozwijać naszą sieć dystrybucji. Obecnie w Polsce działają trzy centra dystrybucyjne w Bydgoszczy, Woli Krzysztoporskiej i Gliwicach. Na początku marca działalność operacyjną rozpoczął nowy automatyczny magazyn drobnicowy w Woli Krzysztoporskiej – jest to jeden z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Europie.
R.Z.: Nie słabnie popularność produktów tradycyjnych. W Państwa sieci także można spotkać wędliny od lokalnych dostawców, które wprowadziliście do oferty w 2014 r. Czy zamierzacie rozwijać tę kategorię, a jeśli tak, to kto może zostać dostawcą do Państwa sieci?
K.L.: Klienci zwracają coraz większą uwagę na jakość i świeżość, skład produktów i ich regionalne pochodzenie, a my nieustannie staramy się sprostać ich oczekiwaniom. Klienci mogą znaleźć na naszych półkach ok. 15 000 produktów – takiego wyboru nie mają w żadnym z dyskontów. Coraz więcej klientów, z racji swoich specjalnych preferencji żywieniowych, sięga po produkty wegetariańskie czy wegańskie, których duży wybór znajdą także w naszych sklepach. Podobnie jest z produktami regionalnymi, dlatego duży nacisk kładziemy na wybór produktów świeżych od lokalnych dostawców.
R.Z.:Obecnie obserwujemy bardzo dynamiczny rozwój e - commerce. Czy Państwa sieć zamierza podążać w tym kierunku w najbliższej przyszłości na rynku polskim?
K.L.: Prowadzimy obecnie wiele projektów modernizacyjnych i na nich chcemy się skoncentrować. Będziemy jednak nadal uważnie przyglądać się rynkowi. Zdajemy sobie sprawę, że digitalizacja handlu detalicznego będzie postępowała i nie uciekniemy od tego. Z tego względu Kaufland zaczął wprowadzać nowoczesne rozwiązania, takie jak np. elektroniczne etykiety czy kasy samoobsługowe. Obserwujemy jednak wciąż silne przywiązanie klientów do kanałów offline i bierzemy to pod uwagę, decydując się na kolejne inwestycje rozwojowe. Od kilku lat klienci mogą korzystać z aplikacji na smartphony, która pomaga im robić zakupy, a także korzystać z promocji w naszych sklepach.
Krzysztof Litwinek
Rzecznik Prasowy Kauflandu