Komisja Europejska zaakceptowaÅ‚a 41 programów dziaÅ‚aÅ„ informacyjnych i promocyjnych dotyczÄ…cych produktów rolnych na rynku wewnÄ™trznym i paÅ„stwach trzecich o łącznym budżecie 129 mln euro. WÅ›ród zatwierdzonych programów sÄ… również cztery polskie o łącznym budżecie 10,264 mln EUR.
Decyzja dotyczy nastÄ™pujÄ…cych programów promocyjnych i informacyjnych:
- „Smaki Europy – jakość i tradycja”, przygotowany przez konsorcjum w skÅ‚adzie Stowarzyszenie Rzeźników i WÄ™dliniarzy RP, Krajowy ZwiÄ…zek Grup Producentów Owoców i Warzyw – SpóÅ‚dzielnia Osób Prawnych, Polski ZwiÄ…zek Hodowców i Producentów BydÅ‚a MiÄ™snego, ZwiÄ…zek Sadowników RP, na rynek Algierii, BiaÅ‚orusi i Chin o łącznym budżecie 5,357 mln EUR,
- „Smak jakoÅ›ci i tradycji prosto z Europy”, przygotowany przez konsorcjum w skÅ‚adzie Unia Producentów i Pracodawców PrzemysÅ‚u MiÄ™snego (UPEMI) oraz Polskie Zrzeszenie Producentów BydÅ‚a MiÄ™snego (PZPBM) na rynek Singapuru, Tajwanu, Nowej Zelandii, RPA i Kazachstanu, o łącznym budżecie 2,341 mln EUR,
- „Rozsmakuj siÄ™ w Europie”, przygotowany przez ZwiÄ…zek Polskie MiÄ™so na rynek Japonii i Kanady, o łącznym budżecie 0,906 mln EUR,
- „Pokochaj olej rzepakowy”, przygotowany przez Polskie Stowarzyszenie Producentów Olejów na rynek Polski i SÅ‚owacji, o łącznym budżecie 1,660 mln EUR.
Kampanie w ramach mechanizmu WPR wspóÅ‚finansowane sÄ… w 50% z budżetu UE, w 30% ze Å›rodków budżetu krajowego, pozostaÅ‚e 20% stanowi wkÅ‚ad wÅ‚asny organizacji branżowej. Od poczÄ…tku funkcjonowania ww. mechanizmu Komisja Europejska zaakceptowaÅ‚a 29 programów, których celem jest promocja krajowych produktów rolno-spożywczych, których caÅ‚kowity budżet wyniósÅ‚ ponad 89 mln euro.
Obecnie, na rynkach zagranicznych realizowanych jest 8 polskich kampanii promocyjno-informacyjnych, których caÅ‚kowity budżet wynosi ponad 28 mln euro, w tym:
a) kampania „NiezwykÅ‚e wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci zwykÅ‚ych owoców” prowadzona na rynku Austrii, Szwecji, Finlandii, Republiki Czeskiej w latach 2015-2018, dotyczÄ…ca europejskich owoców jagodowych takich jak: truskawki, maliny, porzeczki, borówka. Kampania zainicjowana przez ZwiÄ…zek Sadowników Rzeczpospolitej Polskiej. CaÅ‚kowity budżet kampanii wynosi blisko 3,99 mln €;
b) kampania „Soki i musy – witaminy w wygodnej formie” prowadzona na rynku Republiki SÅ‚owackiej, Czeskiej, Litwy, Rumunii w latach 2015-2018, dotyczÄ…ca soków oraz musów owocowych i warzywnych. Kampania zainicjowana przez Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków. CaÅ‚kowity budżet kampanii wynosi blisko 4,99 mln €;
c) kampania „Eko Europa – jakość i tradycja” prowadzona na rynku Japonii, Stanów Zjednoczonych Ameryki PÅ‚n., Singapuru w latach 2015-2018, dotyczÄ…ca produktów rolnictwa ekologicznego takich jak: owoce, warzywa, przetwory owocowe i owocowo-warzywne oraz miÄ™so wieprzowe, woÅ‚owe i drobiowe, jak również ich przetwory. Kampania zainicjowana przez Ogólnopolskie Stowarzyszenie Przetwórców i Producentów Produktów Ekologicznych „Polska Ekologia”. CaÅ‚kowity budżet kampanii wynosi blisko 1,7 mln €;
d) kampania „Zasmakuj w Europie” prowadzona na rynku Turcji w latach 2015-2018, dotyczÄ…ca Å›wieżej, schÅ‚odzonej lub mrożonej woÅ‚owiny i przetworów spożywczych wytworzonych na jej bazie. Kampania zainicjowana przez ZwiÄ…zek Polskie MiÄ™so. CaÅ‚kowity budżet kampanii wynosi blisko 0,87 mln €;
e) kampania „Europejskie jabÅ‚ka dwukolorowe” prowadzona na rynku chiÅ„skim i Zjednoczonych Emiratów Arabskich w latach 2014-2017, której celem jest wzrost Å›wiadomoÅ›ci nt. walorów jabÅ‚ek oraz europejskich standardów jakoÅ›ci produkcji oraz wzrost sprzedaży dwukolorowych jabÅ‚ek europejskich na wybranych rynkach docelowych. Kampania zainicjowana przez Stowarzyszenie Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw „Unia Owocowa” (Lider) i ZwiÄ…zek Sadowników Rzeczpospolitej Polskiej (Konsorcjant). CaÅ‚kowity budżet kampanii wynosi blisko 4,99 mln €;
f) kampania „Trade milk” prowadzona na rynku chiÅ„skim w latach 2014-2017, dotyczÄ…ca przetworów mlecznych tj.: mleczka smakowe, mleko w proszku, jogurty i sery żóÅ‚te dojrzewajÄ…ce. Kampania zainicjowana przez PolskÄ… IzbÄ™ Mleka (Lider) i PolskÄ… FederacjÄ™ Hodowców BydÅ‚a i Producentów Mleka (Konsorcjant). CaÅ‚kowity budżet programu wynosi ponad 1,9 mln €;
g) kampania „Tradycja i jakość europejskiego miÄ™sa” prowadzona na rynku Korei PÅ‚d., Stanów Zjednoczonych i Wietnamu w latach 2013-2016, dotyczÄ…ca Å›wieżej, schÅ‚odzonej lub mrożonej woÅ‚owiny i wieprzowiny oraz przetworów spożywczych wytwarzanych na bazie tych produktów. Kampania zainicjowana przez UniÄ™ Producentów i Pracodawców PrzemysÅ‚u MiÄ™snego „UPEMI”. CaÅ‚kowity budżet programu wynosi blisko 4,96 mln €;
h) kampania „Europejskie miÄ™so – tradycja, jakość i smak” prowadzona na rynku Chin i Zjednoczonych Emiratów Arabskich w latach 2013-2016, dotyczÄ…ca woÅ‚owiny, wieprzowiny i przetworów miÄ™snych oraz miÄ™sa drobiowego wysokiej jakoÅ›ci. Kampania zainicjowana przez Stowarzyszenie Rzeźników i WÄ™dliniarzy Rzeczypospolitej Polskiej. CaÅ‚kowity budżet programu wynosi ponad 4,76 mln €.
ŹródÅ‚o: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi