Każdego roku odwiedza nas kilkanaście grup kontrahentów z całego świata. Pamiątkowe zdjęcie na wejściu do naszej firmy to już tradycja - mówi Sebastian Trochym Dyrektor handlowy firmy Saba w rozmowie z portalem FirmyMiesne.pl
Firma SABA rozpoczęła swoją działalność w roku 1997. Na początku specjalizowała się w sprzedaży i przechowywaniu, domrażaniu i składowaniu mięsa, przetworów mięsnych i konserw, głównie na rynek wschodni tj. Ukraina, Rosja, Kazachstan, Mołdawia. W maju 2004 roku uzyskała weterynaryjny numer unijny, który umożliwia sprzedaż na obszarze całej Unii Europejskiej. W czerwcu 2016 Główny Inspektorat Weterynarii nadał firmie uprawnienia eksportowe umożliwiające wysyłki mięsa mrożonego do Wietnamu oraz Hongkongu. W kwietniu 2017 firma dostała uprawnia do eksportu do Gruzji, Azerbejdżanu oraz Bośni i Hercegowiny. Czy obecnie zabiegają Państwo o dodatkowe rynki zbytu, czy koncentrujecie się na tych już pozyskanych?
Oczywiście cały czas pracujemy nad nowymi rynkami zbytu, jednakże najważniejszymi rynkami są już te pozyskane. W 2019 roku uzyskaliśmy uprawnienia eksportowe m.in. do eksportu drobiu do Republiki Południowej Afryki (RPA), choć niestety ptasia grypa pokrzyżowała wiele z naszych planów. W roku 2020 wyeksportowaliśmy towary do 5 nowych krajów, do których dotychczas nie dostarczaliśmy naszych wyrobów, w sumie na przestrzeni lat udało nam się wyeksportować towary do ponad 55 krajów na świecie. Dziś największy wolumen sprzedaży realizujemy na terenie Afryki zachodniej oraz Azji Południowo Wschodniej, to najbardziej zaludnione tereny na świecie, które dynamicznie się rozwijają i potrzebują stałych dostaw.
Sytuacja związana z koronawirusem nie oszczędza firm z żadnego sektora, niemal każda firma odczuwa skutki tej pandemii. Jak Państwa firma radzi sobie z tą trudną sytuacją?
Dziś nie wiele podmiotów w Polsce jest w stanie obsłużyć klientów w sposób, jaki robimy to my, część z naszych klientów mówi i pisze tylko i wyłącznie w języku chińskim, przeprowadzenie negocjacji handlowych, przygotowanie etykiet na kartony, dokumentów eksportowych w całości w języku chińskim to nie lada wyzwanie. Co więcej, niektóre z zamówień składają się z wielu różnych asortymentów załadowanych na jeden kontener, zauważamy, że klienci wolą zamówić kontener z 20 asortymentami na jednym kontenerze w mniejszych proporcjach, niż zakupić 3-4 pełne kontenery elementów z kurczaka, gęsi, wieprzowiny i wołowiny bezpośrednio od ubojni. Dziś najważniejsze jest słuchanie i zrozumienie potrzeb klienta, dostarczenie towaru o odpowiedniej jakości oraz w przystępnej cenie.
Wiele firm, które chcą na stałe współpracować z kontrahentami z Azji czy Afryki zapomina jak ogromna odległość i różnice kulturowe dzielą nasze kraje. Klienci, którzy nas odwiedzają często bazują na zaufaniu, które nabierają podczas wizyty w naszym zakładzie oraz kilku dniach, które spędzą z nami.
Dla nowych klientów pierwsza wysyłka jest swojego rodzaju testem tego, czy jakość kilku kartonów towaru, które zobaczyli podczas wizyty w naszej firmie, jest powtarzalna przy zamówieniu całego kontenera. Dopiero gdy klienci detaliczni na rynku docelowym docenią towar, współpraca zaczyna nabierać tempa, a początkowa znajomość biznesowa przeradza się w przyjaźń. Każdego roku odwiedza nas kilkanaście grup kontrahentów z całego świata. Pamiątkowe zdjęcie na wejściu do naszej firmy to już tradycja.
Są również przypadki, że osoby z branży spotkają towar naszej marki na rynku docelowym lub ich znajomy poleci naszą firmę-SABA. Marketing szeptany oraz tworzenie marki to świetna sprawa, dzięki tego typu poleceniom dużo łatwiej jest dojść do porozumienia, często nie trzeba nawet przesyłać specyfikacji towaru, ponieważ klient już ją zna.
Czy pracując na tak wielu rynkach, nie mają Państwo problemów z pozyskiwaniem wystarczającej ilości towaru?
Dynamiczny rozwój naszej firmy sprawia, że ilość poszczególnych elementów mięsnych jest trudna do pozyskania w odpowiedniej ilości i cenie. Zapraszamy do współpracy nowych dostawców, zarówno ubojnie, jak i zakłady rozbioru, dzięki stabilnej sytuacji finansowej jesteśmy w stanie pozytywnie wpłynąć na płynność finansową wielu mniejszych przedsiębiorstw, które zdecydują się na współprace z nami.
Kupujemy cały rok takie asortymenty jak skrzydełka z kurczaka 3 cz., żeberka schabowe, nogi wieprzowe czy penisy wołowe, jest też wiele elementów drobiowych, wieprzowych oraz wołowych, które kupujemy okresowo.
Gdzie widzą Państwo firmę SABA w przyszłości, jakie są Państwa plany?
Planujemy kolejne inwestycje, chcielibyśmy zautomatyzować proces pakowania świeżych towarów, tak by móc dostarczać coraz większy wolumen towaru. Zależy nam również na stałym rozwoju marki SABA, chcemy by to jakość dostarczanych towarów była naszą wizytówką. W perspektywie kilku lat chcielibyśmy otrzymać uprawnienia do eksportu mięsa do Chin, dziś współpracujemy z wieloma obywatelami Chin prowadzącymi biznesy na całym świecie, którzy chcieliby otrzymywać nasze towary bezpośrednio w kraju środka. Zdajemy sobie sprawę, jak wiele podmiotów na świecie ma podobny cel, wierzymy, że nasze bogate doświadczenie we współpracy z Azjatami nam w tym pomoże.
VAT No. PL 713-231-43-48
ul. Piasecka 11 |21-007 Krępiec Location on the map
tel.+48 81 721 68 23 / 25 | mobile: +48 600 70 70 71