– Agencja radzi sobie doskonale, zważywszy na sytuację, jaką zastaliśmy w ARR oraz sytuację geopolityczną – powiedział Jacek Bogucki. Działania interwencyjne są przeprowadzane sprawnie dzięki stworzonemu systemowi, umiejętności organizowania kontroli oraz doskonałemu systemowi finansowania wypłat. Agencja jest przygotowana do działań w zakresie promowania polskiej żywności. Od tego roku promujemy ją na rynkach światowych pod hasłem „Polska smakuje” we wszystkich językach świata. Przedsiębiorcy już są przekonani, że warto na targach prezentować się na wspólnym stoisku, aby promocja na odległych rynkach była skuteczna.

Na rynku krajowym są realizowane zadania ze środków funduszy promocji według zmienionych przepisów, tak aby efektywność tych środków była jeszcze większa. Pakiet środków unijnych pozyskany z KE dzięki działaniom ministra Krzysztofa Jurgiela jest przeznaczony dla polskich rolników, których sytuacja jest najtrudniejsza. Środki te pozwolą na przeprofilowanie produkcji gospodarstw tak, aby w jak największym stopniu stabilizować sytuację na rynkach. Te działania wspierające
i stabilizujące ma prowadzić właśnie ARR.

Agencja prowadzi działania promocyjne, interwencyjne oraz działania związane z pomocą żywnościową dla najbardziej potrzebujących. Realizowane przez ARR programy dla szkół są wspierane przez działania edukacyjne związane z kształtowaniem dobrych nawyków żywieniowych – stwierdził w swoim wystąpieniu prezes ARR Łukasz Hołubowski. Zrealizowano w ARR z sukcesem przyjęcie ponad 120 tys. wniosków o wsparcie w sektorze mleka i wieprzowiny, przetworzyliśmy je i wypłaciliśmy 309 tys. przelewów. To działanie wykonaliśmy przed zakończeniem wszystkich terminów. Podobnie w kolejne transze związane z embargiem wypłacamy nie po zakończeniu programu, ale już w trakcie jego realizacji. Na 12 tys. wniosków, aż 2,5 tys. przyjęliśmy drogą elektroniczną, co było dużym ułatwieniem dla obu stron, bo wszystkich beneficjentów obsłużyliśmy w ciągu trzech godzin.

Realizowane są wszystkie programy dopłat do materiału siewnego, prywatnego przechowywania masła, OMP i wieprzowiny. Na rynku polskim ARR chce wzmocnić znaczenie polskich produktów, tak aby konsument zwrócił uwagę przy zakupie, czy jest to produkt polski, czy wyprodukowany w innym kraju. Jest szansa na wykorzystanie odrodzenia się patriotyzmu konsumenckiego.

ARR udaje się na targach zagranicznych zgromadzić w jednym miejscu cały sektor przetwórców
i producentów – np. mięsnych. Organizujemy w ARR szkolenia dla eksporterów na rynki trzecie,
a także spotkania B2B i przygotujemy misje gospodarcze, na które zapraszamy partnerów
i importerów. Otworzyliśmy dla beneficjentów „Strefę inspiracji”, w której eksperci udzielają wskazówek i porad w zakresie komunikacji i promocji.

– Szeroki zakres działania ARR jest dostosowany do aktualnych potrzeb rynku rolnego, rynku wina, OZE i innych – powiedział prezes Hołubowski. Mimo to w znaczący sposób, dzięki informatyzacji składania wniosków, udało się w tym roku ograniczyć liczbę biur, kierowników oraz samodzielnych stanowisk w agencji. Stworzone zostały odpowiednie zespoły, które szybko potrafią się wdrażać
w mechanizmyinterwencyjne, a liczba procedur została zmniejszona ponad trzykrotnie. Wszystkie te działania zostały już zaudytowane i mają odpowiednie certyfikaty. W przyszłym roku jeszcze większa liczba mechanizmów ma być obsługiwana w formie elektronicznej, co znacznie ułatwi beneficjentom kontakt z ARR.

Wiceminister Jacek Bogucki powiedział, że MRiRW stara się w KE o wsparcie producentów trzody chlewnej. Ten sektor ucierpiał z powodu rosyjskiego embarga. Chcemy wspierać tych, którzy chcą zmienić profil produkcji i odejść od sektorów, które są wrażliwe na embargo. Chcemy wspierać przejście do sektorów, które mogą przynosić lepsze dochody – nawet w dalszej perspektywie,
np. w produkcji wołowiny. Na te działania będą przekierowane środki zarówno krajowe, jaki i unijne.

 

Źródło: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi