Zgodnie z raportem GfK „Rynek gastronomiczny w Polsce 2018” liczba Polaków odwiedzających punkty gastronomiczne wzrosła w 2018 r. w porównaniu do roku poprzedniego o ponad 20 proc., osiągając tym samym najwyższy poziom od dziesięciu lat. Również średnie wydatki po raz pierwszy przekroczyły poziom 100 złotych na osobę.Rynek gastronomiczny pozostaje w dobrej kondycji od ponad dekady mając jeden z lepszych potencjałów gospodarczych w Polsce. W przeciągu trzech lat jego wartość wzrosła o ponad 30% podczas gdy liczba punktów gastronomicznych o 7%. Nastroje w branży są więc bardzo dobre – i nie ma czemu dziwić.
Do jednych z najpopularniejszych typów lokali odwiedzanych przez Polaków należą niezmiennie pizzerie, do których uczęszczała w 2018 roku 1/3 klientów gastronomii. Na dalszej pozycji w rankingu typów lokali odwiedzanych przez rodaków znajdują się restauracje, puby i piwiarnie, bary fast food i kawiarnie. Restauracje chętniej odwiedzają ludzie starsi, do pubów i barów z kebabem uczęszczają głównie młodzi mężczyźni.W Fast foodach najczęściej stołuje się młodzież.
W badaniu zapytano respondentów o to jakie punkty gastronomiczne odwiedzili w przeciągu ostatnich 12 miesięcy. Według raportu liderem popularności wśród lokali gastronomicznych jest restauracja McDonald’s, na drugim miejscu znajduje się KFC, a na trzecim Pizza Hut. Na kolejnych pozycjach uplasowaly się: Stop Cafe i Burger King. Naważniejszym wnioskiem jest to, że mimo, że McDonald i KFC są wciąż najchętniej odwiedzanymi sieciami to rotacja ich odwiedzin spada o 8 punktów procentowych rok do roku, a w tym samym czasie dokładnie o tyle samo punktów procentowych rośnie odsetek konsumentów odwiedzających pizzerie. – podsumowuje Mordasiewicz.
Źródło: GFK Poland