Organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej sprawują bieżący nadzór sanitarny m.in. nad zakładami żywienia zbiorowego (m.in. restauracjami, barami, smażalniami) oraz sklepami i kioskami spożywczymi.
Zakres kontroli prowadzonej przez Państwową Inspekcję Sanitarną obejmuje ocenę spełnienia wymagań obowiązujących przepisów prawnych dotyczących m.in.: stanu sanitarno-technicznego i porządkowego, sposobu przyjęcia i jakości surowców, ich identyfikowalności, warunków produkcji i przechowywania żywności, terminów przydatności do spożycia lub dat minimalnej trwałości, stanu higieny i stanu zdrowia pracowników (również sezonowych) oraz uczestnictwa w szkoleniach wymaganych w zakresie przestrzegania zasad higieny odpowiednio do wykonywanej pracy, sposobu przekazywania konsumentom informacji na temat żywności (np. na etykietach produktów), a także prowadzenia dokumentacji i zapisów dotyczących stosowanych systemów kontroli wewnętrznej, w tym systemu HACCP oraz realizacji zasad dobrej praktyki higienicznej (GHP) oraz produkcyjnej (GMP), które powinny być wdrożone w danym zakładzie.
Kontrole prowadzone są bez wcześniejszego zawiadomienia. W przypadku stwierdzenia niezgodności z obowiązującymi przepisami z zakresu bezpieczeństwa żywności organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej podejmują odpowiednie działania mające na celu wyeliminowanie nieprawidłowości (nakładają mandaty, wydają decyzje administracyjne).
W przypadku zakładów gastronomicznych w miejscowościach wypoczynkowych, w szczególności w okresie letnim oraz tuż przed otwarciem sezonu, nadzór Państwowej Inspekcji Sanitarnej nad tego typu obiektami jest wzmożony, poprzez przeprowadzanie dodatkowych, wzmożonych kontroli.
Kontrole w nadchodzącym sezonie letnim 2018 r.
Jak co roku, również w 2018r w okresie letnim w miejscowościach o natężonym ruchu turystycznym wzmożony zostanie nadzór nad obiektami żywienia zbiorowego (restauracjami, kawiarniami, barami oraz wszelkiego rodzaju gastronomią).
Żywność znajdująca się w obrocie nie może być niebezpieczna dla zdrowia i życia człowieka, odpowiedzialność za bezpieczeństwo żywności na wszystkich etapach produkcji, przetwarzania i dystrybucji ponoszą właściciele zakładów żywności i żywienia.
Przedsiębiorca jest odpowiedzialny za stosowanie zasad higieny i zapewnienie bezpieczeństwa żywności oferowanej konsumentowi. Oferowana i stosowana przez Ciebie żywność musi pochodzić z legalnych i bezpiecznych źródeł, być identyfikowalna oraz być prawidłowo oznakowana.
Najczęściej stwierdzane nieprawidłowości w trakcie kontroli w 2017 r. :
- brak zachowania czystości bieżącej pomieszczeń i sprzętu roboczego,
- zły stan techniczny pomieszczeń i wyposażenia,
- środki spożywcze po upływie daty minimalnej trwałości/terminu przydatności do spożycia,
- nieprawidłowe warunki przechowywania środków spożywczych (brak ciągłości łańcucha chłodniczego, brak segregacji środków spożywczych), brak orzeczeń lekarskich dla celów sanitarno-epidemiologicznych,
- nieprawidłowości dotyczące GHP/GMP oraz systemu HACCP,
- niewłaściwe postępowanie przy gromadzeniu i usuwaniu odpadów,
- brak zachowania identyfikowalności przechowywanych środków spożywczych.]
Źródło: GIS
Partner portalu