Możliwości rozwoju współpracy z Indiami to temat narady zorganizowanej online przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych, w której uczestniczył sekretarz stanu Ryszard Bartosik.
Działania promocyjne na rynku indyjskim
Celem spotkania było omówienie planów i zamierzeń poszczególnych resortów, w tym Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi , w odniesieniu do rynku indyjskiego, możliwości rozwoju wymiany handlowej i inwestycyjnej z tym krajem, jak również skoordynowanie prowadzonych działań ukierunkowanych na promocję polskiego eksportu do Indii.
Ryszard Bartosik podkreślił, że resort rolnictwa postrzega Indie jako bardzo istotnego partnera oraz priorytetowy rynek w kontekście współpracy w sektorze rolno-spożywczym. Przedstawił informacje nt. prowadzonych działań promocyjnych, których celem jest osiągnięcie wzrostu oraz dywersyfikacji eksportu rolno-spożywczego do Indii. Organizowane są webinaria oraz spotkania B2B dla przedsiębiorców obu krajów we współpracy z organizacjami indyjskich importerów żywności, udział w targach żywności – w 2021 Annapoorna World of Food India w Mumbaju wraz z misją gospodarczą.
Działania promocyjne na terenie Indii prowadzone są także m.in. przez radcę rolnego MRiRW przy Ambasadzie RP w Nowym Delhi.
Produkty perspektywiczne dla eksportu
Wśród produktów perspektywicznych na rynku indyjskim wiceminister Ryszard Bartosik wymienił m.in. mięso drobiowe i wieprzowe oraz produkty mięsne drobiowe i wieprzowe, produkty rybne, produkty mleczarskie, mrożone warzywa i owoce, przetwory owocowe i warzywne, w tym soki, słodycze oraz produkty alkoholowe.
Wyniki eksportu za 2020 r.
Według wstępnych danych w 2020 r. eksport produktów rolno-spożywczych z Polski do Indii osiągnął wartość 11,3 mln EUR. Głównym towarem eksportowanym tradycyjnie były jabłka – polscy przedsiębiorcy sprzedali te owoce za kwotę 4,5 mln euro. Kolejnymi produktami sprzedawanymi do Indii w 2020 r. były: m.in. czekolada i inne produkty zawierające kakao oraz produkty mleczne: serwatka oraz zagęszczone mleko i śmietana.