– Rośnie eksport polskiej żywności. Jego wartość w siedmiu pierwszych miesiącach tego roku wyniosła ponad 16,3 mld EUR i wzrosła o blisko 6% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku –– powiedział, podczas wizyty w Poznaniu na MTP minister Jan Krzysztof Ardanowski.
– Otwieramy nowe rynki zbytu. W ciągu ostatnich dwóch lat udało się uzyskać m.in. dostęp dla naszego drobiu do 26 rynków; dla wołowiny do 14 rynków, dla wieprzowiny do 6 rynków, mówił minister i poinformował, że w tym roku znacząco wzrosła wartości eksportu rolno - spożywczego do takich państw jak: Sri Lanka - ok 2,5. krotny wzrost, Turcja - ok. 2. krotny, Irak - wzrost o około 90%.
– Wyniki polskiego handlu artykułami rolno-spożywczymi w ostatnich latach potwierdzają utrzymującą się wysoką pozycję tej branży na arenie międzynarodowej. Bardzo istotnym czynnikiem wpływającym na wzrost polskiego eksportu jest wysoka jakość naszej żywności – podkreślił szef resortu rolnictwa.
Nowe kierunki eksportu, które udało się m.in. otworzyć to dla:
Drobiu, w tym mięsa, produktów, przetworów, jaj, piskląt to: Japonia, RPA, Egipt, Chiny, Indie, Arabia
Saudyjska, Korea Płd., Tajlandia, Izrael, Filipiny, Katar, Białoruś, Kosowo, Hongkong, Gruzja, Kazachstan,
Macedonia, Ukraina, Serbia, Armenia, Bośnia i Hercegowina, Liban, Singapur i Tajwan.
Wołowiny, w tym mięsa, produktów i przetworów to: Arabia Saudyjska, Maroko, Chile, Ukraina, Czarnogóra,
Egipt, Białoruś, Katar, Kosowo, Brazylia, Irak, Polinezja Francuska, Izrael
Wieprzowiny, w tym mięsa, przetworów to: Indie, , Singapur, Czarnogóra, Wybrzeże Kości Słoniowej,
Kazachstan.
- Musimy także zadbać o rynek wewnętrzny – podkreślił minister Jan Krzysztof Ardanowski zawracając uwagę
na rozszerzenie możliwości sprzedaży wyrobów wytworzonych we własnym gospodarstwie.
- Zwiększamy możliwości produkcji w ramach rolniczego handlu detalicznego oraz tzw. MOL-a, czyli produkcji marginalnej, ograniczonej i lokalnej, tak jak to obiecaliśmy – powiedział szef resortu rolnictwa.
Minister Ardanowski uczestniczył w uroczystości otwarcia kilku imprez targowych adresowanych do branży spożywczej, gastronomicznej i opakowaniowej.
– Dla Polski ważne jest, abyśmy umieli zainteresować świat naszą, polską żywnością. Żywność regionalna i tradycyjna to żywność wysokiej jakości. To jest szansa dla nas, aby stała się ona naszą marką rozpoznawczą – mówił szef resortu rolnictwa.
Źródło: MRiRW
Partnerzy portalu