Zgodnie z informacją prasową, podaną przez Grupę Auchan - przychody zwiększyły się o 3,4%1 do 48,1 mld €
Na dzień 31 grudnia 2013 r. skonsolidowane przychody Grupy Auchan po opodatkowaniu wzrosły o 3,4%1 do 48,1 mld €. Ze względu na słabość koniunktury w strefie euro, wzrost przychodów był stymulowany wyłącznie przez Europę Środkową i Wschodnią oraz Azję, która zanotowała wzrost o 11,1%, podczas gdy Francja wykazała spadek przychodów o 1,1%, zaś Europa Zachodnia bez Francji zniżkowała o 2,8 %.Z wyłączeniem paliw i przy stałych kursach wymiany, przychody pro-forma przed opodatkowaniem zwyżkowały o 4,2%, co można przypisać ekspansji przedsiębiorstwa (4,7%). W ujęciu porównywalnym z poprzednim okresem przychody sklepów nieznacznie spadły (-0,5% w ujęciu porównywalnym z poprzednim okresem z wyłączeniem paliw i przy stałych kursach wymiany), przy czym wpływ paliw kształtował się na poziomie -0,7%, zaś wpływ kursów wymiany sięgał -1,1%.
Przychody sieci przed opodatkowaniem wzrosły o 4,1%1 do 62,1 mld €.
Wzrost EBITDA o 5%1 do 2.636 mln €
Wskaźnik EBITDA zamknął się kwotą 2.636 mln €, o 5%1 wyższą w stosunku do 2012 r., dzięki wynoszącemu 0,2% wzrostowi zysku brutto (do poziomu 23,2% przychodów) i kontrolowanemu wzrostowi bieżących kosztów operacyjnych. EBITDA zwyżkował w tempie przekraczającym stopę wzrostu przychodów.
Wzrost zysku operacyjnego
Zysk operacyjny z działalności kontynuowanej, który odzwierciedla regularną bieżącą działalność Grupy, wzrósł o 2,7% do 1.304 mln €. Zysk operacyjny zwyżkował o 13,7% do 1.392 mln € pod wpływem pozostałego zysku operacyjnego i pozostałych kosztów operacyjnych w 2013 r. (w szczególności zysków kapitałowych w kwocie 268 mln € ze sprzedaży przez Immochan nieruchomości we Francji, Włoszech i Luksemburgu oraz utraty wartości aktywów sięgającej 180 mln €) i 2012 r. (w szczególności zysków kapitałowych w kwocie 60 mln € w związku z aktualizacją wyceny 51% udziału we włoskiej jednostce zależnej GCI w następstwie nabycia 49% udziału w Simon Property Group oraz utraty wartości aktywów sięgającej 110 mln €).
Zysk za rok (+18,3%1) stymulowany pozycjami jednorazowymi
Zysk netto z działalności kontynuowanej wyniósł 835 mln €, co stanowi wzrost o 18,3%. Po przeszacowaniu względem głównych pozycji jednorazowych w 2012 i 2013 r. wzrost sięgnął 1,6%. Zysk za rok przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej wzrósł o 19,3% do 767 mln €.
Poziom bieżących inwestycji na niemal niezmienionym poziomie; +12,9% z uwzględnieniem transakcji nabycia udziałów kapitałowych
Bieżące inwestycje kształtowały się na poziomie 1.875 mln €, prawie niezmienionym w stosunku do 31 grudnia 2012 r., zniżkując o zaledwie 1,1% (1.896 mln €). Inwestycje we Francji stanowiły 30,2% i wyniosły 566 mln €, inwestycje w Europie Zachodniej bez Francji sięgały 12,9%, zaś inwestycje w Europie Środkowej i Wschodniej oraz Azji wynosiły 56,9% całości. Z podziałem na poszczególne dziedziny działalności, kwotę 1.115 mln € (59,5%) zainwestowano w hipermarkety, 265 mln € (14,1%) w supermarkety, a 411 mln € (21,9%) w zarządzanie nieruchomościami handlowymi. Transakcje nabycia udziałów kapitałowych zamknęły się kwotą 681 mln € w całym 2013 r., w szczególności w związku z przejęciem hipermarketów Real na Ukrainie, w Rosji i w Rumunii.
Zadłużenie na stabilnym poziomie 3.164 mln € pomimo transakcji przejęcia sieci Real w Europie Wschodniej
Na 31 grudnia 2013 r. zadłużenie finansowe netto wynosiło 3.164 mln €, tj. 30,9% kapitałów własnych (32,2% w 2012 r.). Nawet po zakupie hipermarketów Real na Ukrainie, w Rosji i w Rumunii zadłużenie pozostało stabilne w stosunku do danych z 31 grudnia 2012 r. (3.163 mln €). Przepływy pieniężne Grupy Auchan z działalności operacyjnej wzrosły o 4,9% do 2,051 mln €. W celu zabezpieczenia płynności finansowej Grupa przeprowadziła w 2013 r. 3 nowe emisje obligacji: w lutym emisję o wartości 250 mln € i terminie wykupu w 2018 r., w kwietniu emisję o wartości 500 mln € i terminie wykupu w 2023 r. oraz w czerwcu emisję o wartości 200 mln € i terminie wykupu w 2023 r. Rating agencji Standard & Poor's dla Grupy Auchan kształtuje się na poziomie „A z perspektywą negatywną” w długim okresie i „A1” w krótkim okresie.
Komentując wyniki, Vianney Mulliez, Prezes Zarządu, powiedział:
- W 2013 r. zwycięska strategia wzrostu pozwoliła nam na dalszą realizację wzrostu przychodów pomimo tego, że będącą w stagnacji sprzedaż w hipermarketach we Francji oraz we wszystkich naszych sieciach we Włoszech nie spełniła naszych oczekiwań. Warto zauważyć, że wzrost przychodów w pełni wynikał z dynamiki w regionach Europy Środkowej i Wschodniej oraz Azji, których wpływ na rezultaty całej Grupy rośnie z każdym rokiem. W 2013 r. w Auchan Francja odnotowano spadek zysku spowodowany w szczególności faktem, że obciążenia podatkowe przedsiębiorstwa pozostawały bardzo wysokie i kształtowały się na poziomie 67% zysku przed opodatkowaniem po uwzględnieniu CICE (ulgi podatkowej na rzecz konkurencyjności i zatrudnienia). W 2013 r. byliśmy świadkami dalszego organicznego wzrostu we wszystkich obszarach naszej podstawowej działalności (hipermarkety, supermarkety, nieruchomości handlowe, Auchan Drive, itp.) w 15 krajach, w których prowadzimy działalność. Nasze zespoły z powodzeniem dokonały transakcji przeniesienia i rebrandingu
hipermarketów Real na Ukrainie, w Rosji i w Rumunii. Pierwsze wyniki pokazują, że oferujemy lepszy poziom obsługi większej liczbie klientów, wzmacniając jednocześnie ich siłę nabywczą. Przejęcie wzmacnia naszą obecność na rynkach, na których już wdrażaliśmy skuteczny i efektywny model biznesowy. Co więcej, należy szczególnie cieszyć się z udanego zamknięcia transakcji przy utrzymaniu w ryzach zadłużenia, które pozostało na bardzo stabilnym poziomie poniżej 31% kapitałów własnych dzięki udanej sprzedaży dojrzałych aktywów w strefie euro. Podsumowując, w 2013 r. Grupa Auchan poprawiła poziom trwałości i odporności realizowanych modeli biznesowych oraz modeli sprzedaży, jak również wzmocniła potencjał wzrostu w przyszłości.
HIPERMARKETY
774 hipermarkety w 12 krajach; 172 hipermarketów prowadzonych na zasadzie franczyzy lub stowarzyszenia 38 mld EUR skonsolidowanych przychodów netto (+1,9%) Ze skonsolidowanym przychodem netto sięgającym 38 mld € na dzień 31 2013 r., działalność segmentu hipermarketów odnotowała wzrost o 1,9% i stanowiła 79,1% całkowitych przychodów Grupy. Z wyłączeniem paliw oraz przy założeniu stałych kursów wymiany wzrost przychodów wyniósł 3,9%. Wpływ ekspansji przedsiębiorstwa (4,7%) zrównoważył niewielki spadek przychodów w ujęciu porównywalnym z poprzednim okresem (-0,8%). We Francji, skonsolidowane przychody po opodatkowaniu wypracowane przez hipermarkety zamknęły się kwotą 15 mld €, zniżkując o 2,5% (-2,4% w ujęciu porównywalnym z poprzednim okresem i z wyłączeniem paliw), co stanowi 39,4% przychodów segmentu (w porównaniu z 41,2% na koniec grudnia 2012 r.). Od dnia 1 stycznia 2013 r. sieć rozszerzyła się o 96 hipermarketów: oprócz integracji hipermarketów Real (2 na Ukrainie, 16 w Rosji i 20 w Rumunii), 50 hipermarketów (5 hipermarkety Auchan i 45 RT Mart) otwarto w Chinach, 6 w Rosji, 2 we Francji i 1 w Polsce. W analizowanym okresie we Francji uruchomiono 23 placówki AuchanDrive. Jednocześnie zamknięto 1 hipermarket we Włoszech.
SUPERMARKETY
817 supermarketów w 5 krajach; 1.885 supermarketów prowadzonych na zasadzie franczyzy lub stowarzyszenia 7,9 mld EUR skonsolidowanych przychodów netto (+3,4%) Dodatni wynik supermarketów we Francji (wzrost o 1,2% lub 1,9% w ujęciu porównywalnym z poprzednim okresem z wyłączeniem paliw) i w Europie Wschodniej (32,0%) zrównoważył spadek odnotowany w Europie Zachodniej bez Francji (-1,8%). Skonsolidowane przychody netto segmentu supermarketów wyniosły 7,9 mld €, zwyżkując o 3,4% (0,3% w ujęciu porównywalnym z poprzednim okresem z wyłączeniem paliw i przy stałych kursach wymiany). W 2013 r. otwarto 45 supermarketów (26 w Rosji, 3 w Polsce, 7 we Włoszech, 4 w Hiszpanii i 5 we Francji, z czego 3 sklepy pod szyldem „A2pas”) a sprzedano lub zamknięto 14 supermarketów w Europie Zachodniej.
IMMOCHAN
362 centrów handlowych w zarządzaniu (247 własnych centrów handlowych, 70 w dzierżawie i 45 na podstawie umowy o zarządzanie) w 12 krajach 624 mln EUR skonsolidowanych przychodów netto (+4,3%) W 2013 r. skonsolidowane przychody netto Immochan sięgnęły 624 mln €, zwyżkując o 4,3% głównie w następstwie międzynarodowego rozwoju. Czynsze z galerii handlowych lekko wzrosły (o 0,2%) w ujęciu porównywalnym z poprzednim okresem.
Zysk operacyjny z działalności kontynuowanej bez pozostałych zysków i kosztów operacyjnych oraz amortyzacji i kosztów z tytułu trwałej utraty wartości (z wyjątkiem kosztów netto wykazanych bądź odwróconych w związku z trwałą utratą wartości zapasów). 3 Bez uwzględnienia połączeń przedsiębiorstw (przejęć wartości niematerialnych i prawnych, rzeczowych aktywów trwałych oraz nieruchomości inwestycyjnych). 4 W ramach nowej polityki dynamicznego zarządzania aktywami Immochan sprzedało w 2013 r. 17 centrów handlowych i 11 parków handlowych we Francji, Luksemburgu i Włoszech, zachowując zarządzanie nimi i marketing. Wpływy z tego typu transakcji sprzedaży będą reinwestowane w rozwój nowych centrów handlowych. Dzięki otwarciu 9 nowych placówek, rozbudowie 7 kolejnych oraz konsolidacji 13 centrów
handlowych Real w Rosji i Rumunii w 2013 r., Immochan zarządza dodatkową powierzchnią 230.000 m2 (w sumie 2,25 mln m2)
ONEY BANK ACCORD
7,6 mln klientów w 11 krajach (+3,6%) Przychody netto na działalności bankowej 373 mln € (+3,2%) Należności kredytowe 2,6 mld € (+0,9%) Na dzień 31 grudnia 2013 r. przychody netto na działalności bankowej Oney Bank Accord wzrosły o 3,2% do 373 mln € dzięki silnej dynamice wzrostu międzynarodowych jednostek zależnych i dywersyfikacji prowadzonej działalności (działalność pozakredytowa stanowiła 36,4% przychodów netto na działalności bankowej). Akcja kredytowa wzrosła o 13,5% (2,2 mld €). Koszt ryzyka portfela kredytowego nieznacznie spadł do 3,2% (3,5% na koniec 2012 r.). Dzięki tym dobrym wynikom, po uwzględnieniu sprzedaży akcji Nectar Italia, zysk netto wzrósł z 36 mln € w 2012 r. do 55 mln € w 2013 r. Współczynnik wypłacalności kształtował się na poziomie 14,1%.
POZOSTAŁA DZIAŁALNOŚĆ
E-handel (Auchan.fr, Auchandirect, GrosBill, Mieux Vivre par Auchan), AuchanDrive (z czego 66 placówek Chronodrive), 25 Alinéa, 14 Little Extra, itd. 1,1 mld EUR skonsolidowanych przychodów netto (+12,0%) W 2013 r. przychody z pozostałej działalności wzrosły o 12,0% do 1.135 mln €. Działalność w zakresie e-handlu we Francji rozszerzyła się o 15 nowych placówek Chronodrive do łącznej liczby 66. Auchan.fr repozycjonowano jako centralny portal handlowy on-line Auchan. Przychody stymulował znaczny wzrost w obszarze internetowego handlu artykułami niespożywczymi oraz coraz silniejsze synergie między platformą e-handlu a sklepami. AuchanDirect wzmocnił swoją pozycję w 5 głównych aglomeracjach miejskich obsługiwanych we Francji i kontynuował realizację przyjętych celów rozwojowych na rynku polskim. Po repozycjonowaniu w 2012 r. na swój podstawowy asortyment zaawansowanych technologicznie produktów dla specjalistów i technofilów, Grosbill kontynuował w 2013 r. wysiłki na rzecz koncentracji w regionie paryskim, otwierając 1 nowy sklep i zamykając 2 sklepy internetowe. W 2013 r. wzrósł jego udział w rynku. Wreszcie, w ramach marki Little Extra otwarto 5 nowych sklepów, zaś Alinéa skorzystała z udanego początku ubiegłego roku modyfikując ceny i ofertę, zarówno w sklepach, jak i w e-handlu, co pozwoliło zanotować wzrost przychodów o 4,7% (w ujęciu nieporównywalnym z poprzednim okresem).