Tworzenie odpowiedniego oświetlenia mięsa jest bardzo dużym wyzwaniem. Czerwone mięso powinno być dobrze oświetlone, ale białe części (np. tłuszcz) muszą nadal być idealnie białe. Jednocześnie towar nie może zostać narażony na szkodliwy wpływ temperatury powodujący wysuszanie i odbarwianie. Niemiecka firma BÄRO jest specjalistą tego sektora od wielu lat.
Odpowiednia prezentacja towaru to kluczowy element zachęcający klienta do zakupu – szczególnie w przypadku świeżych towarów, takich jak mięso i wędliny. Profesjonalne oświetlenie nie tylko pomaga w sprzedaży, lecz także pozwala na oszczędność energii elektrycznej. Odpowiednia barwa światła i poprawne ustawienie oświetlenia z pewnością przyczynią się do zwiększenia atrakcyjności towaru w ladzie.
Bardzo często doskonałe wyroby nie sprzedają się na bieżąco tylko dlatego, że są nieprawidłowo wyeksponowane. Profesjonalne oświetlenie pomaga w odpowiedniej ekspozycji towaru, podkreśla jego kolor i świeżość, a odpowiednie natężenie oświetlenia na produkcie przyciąga klienta i daje impuls do zakupu.
W ostatnich latach nastąpił ogromny rozwój technologii LED. Oprawy LED przy oświetlaniu świeżej żywności mają oprócz swojej energooszczędności jedną niezwykle ważną cechę – emitują minimalną ilość ciepła. Dzięki temu nie mamy w sklepie problemu ze zbyt wysoką temperaturą, niewydajną klimatyzacją czy też szybszym psuciem się towarów. Ale konieczne jest zwrócenie uwagi, aby barwa opraw LED-owych była dostosowana do oświetlenia mięsa. Oprawy LED występują w wielu barwach (temperaturach) światła. Bardzo ciepłe (2700 K), neutralne ciepłe (3000 K) oraz chłodne (4000–6000 K). Żadna z tych barw nie nadaje się do oświetlenia mięsa lub wędlin.
Firma BÄRO od 50 lat specjalizuje się w oświetleniu wyrobów mięsnych. Również w LED-ach opracowaliśmy i wprowadziliśmy na rynek specjalne moduły, które najlepiej podkreślają kolor zarówno świeżego mięsa, jak i wędlin czy drobiu. Najlepsze doświetlenie lady mięsno-wędliniarskiej zapewnia zamontowanie opraw BÄRO z modułami Fresh Meat (barwa różowa) lub Special Meat (barwa czerwona). Uzyskujemy dzięki nim efekt bardzo zbliżony do oświetlenia za pomocą naszego flagowego dotychczas produktu – oprawy sodowej z filtrem do mięsa.
Sama oprawa to jedno, ale prawidłowy montaż i ustawienie kąta padania światła to drugie. Oprawy powinny być zamontowane w przedniej linii lady, a światło skierowane w stronę produktu. Bardzo ważny jest kąt padania światła. Należy tak ustawić reflektory, aby nie oświetlały podłogi, tylko ladę chłodniczą. Jednocześnie należy pamiętać, żeby nie wychylać ich zbyt mocno w kierunku obsługi i nie oślepiać personelu za ladą. Trendem w krajach zachodnich jest stosowanie lad kwadratowych bez oświetlenia wewnętrznego. Towar doświetlany jest wtedy wyłącznie z góry.
Zapewnia to doskonały efekt wizualny, jednocześnie przyczyniając się do większej trwałości wyrobów mięsnych. Przy zastosowaniu opraw BÄRO należy pamiętać o bardzo ważnej sprawie – jako jedyni mamy w swojej ofercie oprawy z reflektorem owalnym, dzięki czemu mają one znacznie szerszy zasięg i każda bez problemu doświetla do 1,5 m ekspozycji.
Większość klientów nadal poszukuje pomocy specjalistów w zakresie projektowania oświetlenia, a wiedza o technologii LED nie zawsze jest wystarczająca. Dlatego tak ważne dla nas są prezentacje w istniejących sklepach. Pozwalają one wielu klientom na uzmysłowienie sobie, jak niewiele potrzeba, żeby „podrasować” sklep tylko za pomocą oświetlenia. Większość klientów na początku zwraca uwagę jedynie na cenę, ale po prezentacji i przygotowaniu profesjonalnego projektu docenia jakość światła, szerokość świecenia, fakt, że nasze oprawy wykonane są bardzo solidnie (odlew aluminiowy malowany proszkowo), że mają najwyższy współczynnik niezawodności – L80/B10 – oraz że udzielamy pięcioletniej gwarancji. Oprócz tego wspieramy klientów na każdym etapie inwestycji – od projektu poprzez sprzedaż i dostawę oświetlenia po montaż i odpowiednie ustawienie oświetlenia po zatowarowaniu sklepu. A to jest już wartość dodana, która sprawia, że większość z nich wraca do nas za każdym razem, kiedy otwiera lub remontuje swoje sklepy.
Katarzyna Czapla BÄRO
Oświetlenie sklepów mięsnych- BÄRO