W poniedziałek 20 czerwca odbyła się oficjalna wizyta Przewodniczącego Chińskiej Republiki Ludowej Chin Xi Jinpinga w Polsce. Wizyta miała na celu podpisanie szeregu porozumień i umów dwustronnych dotyczących otwarcia rynku chińskiego na polskie produkty.
Pierwsze z nich zostały popisane w godzinach porannych w ministerstwie rolnictwa i rozwoju wsi, gdzie odbyło się spotkanie ministra Generalnego Urzędu Nadzoru nad Jakością, Inspekcji
i Kwarantanny Chińskiej Republiki Ludowej Zhi Shupinga z polskim ministrem rolnictwa i rozwoju wsi Krzysztofem Jurgielem. Rozmowy bilateralne dotyczyły kwestii bezpieczeństwa żywności,
w szczególności w zakresie dostępu polskich produktów rolno-spożywczych do rynku chińskiego. Minister Krzysztof Jurgiel podkreślał wysokie standardy, jakie polskie produkty żywnościowe spełniają na każdym etapie produkcji. Podziękował równocześnie za bardzo dobrą współpracę ze stroną chińską, zaznaczając, że liczy na szybką finalizację prowadzonych prac, w szczególności w zakresie otwarcia rynku chińskiego dla polskich jabłek, mięsa wieprzowego, elementów drobiowych oraz drobiu zarodowego. Zwrócił się również z prośbą o uproszczenie procedur w zakresie warunków eksportu drobiu i mleka.
Podczas spotkania ministrowie podpisali dwa dokumenty. Pierwszy z nich horyzontalnie reguluje warunki współpracy w zakresie bezpieczeństwa żywności, a drugi – warunki obrotu jajami wylęgowymi. Kolejne trzy umowy, dotyczące warunków obrotu jabłkami, wieprzowiną oraz drobiem zostały podpisane w obecności Prezydenta RP i Przewodniczącego ChRL wraz z innymi umowami gospodarczymi. Dokumenty te mają bardzo duże znaczenie dla przedsiębiorców, którzy zainteresowani są eksportem żywności na rynek chiński i stanowią konkretny krok w uzyskaniu dostępu do tego rynku ważnych dla strony polskiej produktów.
Minister Zhi Shuping przekazał także stronie polskiej raport z przeprowadzonego w grudniu 2015 r. audytu zakładów drobiarskich. To ważny dokument, na podstawie którego strona polska przekaże stronie chińskiej niezbędne informacje uzupełniające. Po ich analizie zostaną podjęte decyzje zatwierdzające kolejne zakłady mięsa drobiowego do eksportu na rynek chiński.
Chiny są dla Polski bardzo ważnym partnerem gospodarczym. Prowadzimy kilka kampanii promocyjnych na tym rynku, m.in. w zakresie jabłek, produktów mleczarskich i produktów mięsnych. Podczas targów SIAL China w Szanghaju Polska pełniła rolę gościa honorowego, a w listopadzie br. będziemy krajem partnerskim podczas targów ANUFOOD w Pekinie.
Wartość eksportu polskich artykułów rolno-spożywczych do Chin w 2015 roku wyniosła 127 mln euro. Eksportowaliśmy głównie serwatkę, mięso i jadalne podroby z drobiu, czekoladę i inne przetwory spożywcze zawierające kakao, syropy cukrowe, mleko i śmietanę oraz wyroby cukiernicze.
Źródło: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi