Remigiusz Zagraba: Jaka jest historia firmy SUMA SYSTEM?
Jerzy Suski: Firma SUMA System Sp.j. powstała w 2003 roku. Można powiedzieć, że inspiratorem powstania firmy był jeden z naszych obecnych większych klientów. Wykorzystywał on do pracy system, który przestał spełniać jego oczekiwania.
Pomimo tego, że na rynku jest dostępnych wiele programów zajmujących się kompleksowo produkcją, sprzedażą, kontrolą magazynów nie znalazł On systemu, który realizował by założenia i specyfikę pracy zakładu mięsnego. W oparciu o nasze wieloletnie doświadczenia w dziedzinie systemów informatycznych dla branży mięsnej wyniesione z poprzedniej firmy oraz nowe technologie w tworzeniu oprogramowania utworzyliśmy zespół projektantów – programistów i po dwóch latach wdrożyliśmy pierwsze elementy naszego systemu.
R.Z.: Oferujecie Państwo jedno z najlepszych rozwiązań informatycznych dla branży mięsnej. Ile firm obecnie posiada rozwiązanie SUMA SYSTEM?
J.S.: Na chwilę obecną z naszych rozwiązań korzysta ponad 20 firm w Polsce, Rosji, Ukrainie i Białorusi. Są to hurtownie oraz małe, średnie i duże zakłady mięsne.
W zależności od potrzeb lub etapu wdrożenia wykorzystują one całą funkcjonalność naszego systemu lub jego elementy.
R.Z.: Jakie są możliwości Państwa systemu i jakie korzyści będzie miał zakład mięsny po jego wdrożeniu ?
J.S.: Tworząc oprogramowanie przeznaczone dla zakładów mięsnych staraliśmy się skupić na specyfice tej branży oraz na indywidualnych potrzebach klientów zainteresowanych naszym systemem. Wymaga to od nas, między innymi, obsługi szerokiego wachlarza urządzeń wykorzystywanych w przedsiębiorstwach, takich jak: wagi, drukarki kodów kreskowych, czytniki kodów kreskowych, urządzenia do badania mięsności, terminale mobilne. Także interfejs użytkownika został zaprojektowany i przygotowany w ten sposób by osoba pracująca na stanowiskuw prosty, intuicyjny sposób mogła obsługiwać program przy wykorzystaniu wyłącznie klawiatury czy terminala dotykowego.
System SUMA System swoim zakresem obejmuje wiele dziedzin funkcjonowania przedsiębiorstwa, np.: zakup surowca, ubój, rozbiór, produkcję, gospodarkę magazynową, sprzedaż. Wykorzystanie tych modułów pozwala na kontrolę pochodzenia partii a co za tym idzie na szybką identyfikację dostawców towaru. System zapewnia śledzenie w czasie rzeczywistym wszystkich procesów zachodzących w zakładzie.
Wspomaga planowanie produkcji. Bardzo ważnym elementem systemu SUMA System są moduły rozliczeniowe za pomocą których, można oszacować koszty planowanej produkcji, oraz wyliczyć rzeczywistą wydajność i rzeczywiste koszty, a co najważniejsze skalkulować ceny produkcyjne i sprzedaży. W sytuacji kiedy pracuje również program zarządzania sklepami firmowymi odpowiednie ceny mogą być wysyłane na urządzenia fiskalne.
Dodatkowo w systemie można wykorzystać moduły kontroli obrotu pojemnikami oraz zarządzania trasami.
R.Z.: Czy system SUMA SYSTEM jest dedykowany także dla małych firm mięsnych?
J.S.: Dla małych firm przygotowaliśmy wersję w uboższej formie jeśli chodzi o funkcjonalność. Małe firmy często nie wykorzystują wszystkich możliwości jakie daje program miedzy innymi ze względu na organizację pracy czy mniejsze zasoby ludzkie. Z tego też względu program jest wyposażony w automaty, które np.; zakładają zlecenia, rozliczają je, automatycznie pobierają środki pomocnicze do produkcji czy wyliczają ceny.
R.Z.: Jak długo trwa wdrożenie systemu oraz jak przebiega taki proces?
J.S.: Czas wdrożenia systemu SUMA System jest bezpośrednio uzależniony od zakresu funkcjonalnego jaki ma zostać uruchomiony w zakładzie oraz od etapów w jakich będzie on wdrażany. Średnio czas wdrożenia to trzy, cztery miesiące. W ramach wdrożenia jest przeprowadzana szczegółowa analiza istniejącego stanu oraz określenie ewentualnych potrzeb przedsiębiorstwa.
Kolejnym krokiem jest przygotowanie testowej wersji systemu służącej między innymi do przeprowadzenia szkoleń pracowników. Podczas wszystkich etapów wdrożenia jesteśmy obecni w zakładzie sprawując bezpośredni nadzór nad uruchamianiem programu. Istotną sprawą jest również możliwość zdalnego dostępu do zakładu.
Połączenie to umożliwia nam natychmiastową reakcję na powstałe podczas procesu wdrożenia zmiany.
R.Z.: Czy SUMA SYSTEM jest w wersja mobilnej?
J.S.: Trzon systemu pracuje w oparciu o architekturę klient – serwer jednak funkcjonalność systemu nie ogranicza się tylko do pracy na stanowiskach stacjonarnych. Bezpośrednio w zakładzie można wykorzystać moduł mobilnej realizacji zamówień. Wykorzystując terminale mobilne oraz etykiety na towarach zawierające informacje między innymi o wadze i partii magazynierzy w bardzo prosty sposób mogą przygotować towar realizując zamówienia klienta.
W swojej ofercie posiadamy także system mobilej sprzedaży i przyjmowania zamówień. Moduł ten przeznaczony jest przede wszystkim dla przedstawicieli handlowych. System ten może być zainstalowany na telefonie komórkowym i w zależności od sposobu połączenia dane mogą być przesyłane natychmiast lub w określonych przedziałach czasowych. Na podstawie tych informacji w module analiz możemy dokładnie prześledzić ilości oraz wartości przyjętych zamówień przez przedstawiciela handlowego, stan ich realizacji a także stan ewentualnego zadłużenia kontrahenta.
Specjalnie dla ubojni oraz zakładów prowadzących skup żywca powstała aplikacja mobilna pozwalająca na prowadzenie skupu. Osoba prowadząca skup może na miejscu zweryfikować dane gospodarstwa, numer kolczyka, sprawdzić poprawność wprowadzonego konta bankowego i wydrukować odpowiednie dokumenty.
Tego typu weryfikacja ogranicza późniejsze problemy dotyczące sprawozdawczości do ARiMR.
R.Z.: Jedną z opcji w oprogramowaniu jest sklep mięsny – jak to działa?
J.S.: Dodatkowym elementem naszego systemu jest moduł zarządzania sklepami firmowymi SUMA Sklep. Program pozwala na zarządzanie zarówno małymi i średnimi sklepami mięsnymi wykorzystującymi kasy fiskalne, jak i dużymi marketami gdzie ze względu na dużą ilość towarów handlowych jako urządzenie fiskalne wykorzystywane zostały drukarki fiskalne.
Zarządzanie sklepami i przesyłanie towarów na kasy fiskalne może odbywać się przy wykorzystaniu komputerów zainstalowanych w sklepie z zainstalowaną aplikacją SUMA Sklep lub centralnie z zakładu wykorzystując aplikacją SUMA Centrala.
Moduł sklepowy jest powiązany z głównym programem SUMA System. Takie połączenie zapewnia jednolite nazewnictwo towarów w firmie i w sklepach firmowych, kontrolę ceny, ułatwia także nadzór nad stanami magazynowymiw sklepie i rozliczanie sklepów.
W zależności od technicznych możliwości połączenia sklepów z zakładem wymiana danych następuje na bieżąco – online lub w zadanych okresach czasu - offline.
Oprócz standardowych funkcjonalności programu takich jak np. wysyłanie i odbieranie danych o sprzedaży z kas fiskalnych, kontrola stanów magazynowych, inwentaryzacja, wystawianie faktur sprzedaży czy drukowanie etykiet możemy przy pomocy programu wykonać i zarejestrować prostą produkcję, tworzyć zamówienia towarów, wysyłać komunikaty na sklep bądź rejestrować pracownicze karty pracy.
Program wyposażony został w proste automaty, których celem jest podpowiadanie osobom obsługującym aplikację za pomocą ikon wyświetlanych na ekranie monitora, kolejnych kroków związanych np. z przyjęciem towarów, zatwierdzaniem dokumentów dostawy lub wysyłaniem danych na kasy fiskalne.
Ostatnio u jednego z naszych klientów zainstalowana została funkcjonalność programu związana z obsługą kart rabatowych. Program w zależności od konfiguracji oprócz kas i drukarek fiskalnych może pracować między innymi z wagami etykietującymi, czytnikami kodów kreskowych, inwentaryzatorami, sprawdzarkami cen.